Listeloft

Jeg ønsker at opsætte profilbrædder(125mm) som loft i vort soveværelse. På nuværende tidspunkt har vi et gipspladeloft. Hvordan opsætter jeg bedst muligt profilbrædderne på et gipspladeloft?

Hilsen Camilla
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg står over for det samme projekt, men har valgt at pille gipspladerne ned, for at få et ordentligt fæste. Søm vil ikke kunne holde, og med skruer bliver det meget omstændigt og så er jeg i tvivl om det holder.

Mvh
Tiny
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Nedtagelse af det eksisterende gipspladeloft vil være dumt!!, hvis lofthøjden ikke generes ved at komme under 2,30 mtr. Gips har den gode egenskab, at skærme mod evt. brand.
Mit forslag vil være. Monter en 19 x 100 mm. forskalling med skruer op unden gipsloftet med en c:c afstand opå højst 1000 mm. For at få den bedste afslutning rundt i rummet vil det være godt at skrue en forskalling op rundt i rummet, således afslutninger/skyggeliste får optimal vedhæftning samt en korrekt lige retning.
Ps. husk evt. loftdåse "skal" sænkes til overkant af det nye listeloft, ellers vil/bliver elinstallationen være ulovlig.

------------------
Poul Erik

PE

Jeg står med lidt af det samme problem, men har dog valgt at sætte brædderne direkte op, da der under gipsloftet er en ganske udmærket forskalling. Men - hvordan behandler jeg brædderne der er af ubehandlet fyrretræ, som gerne skulle blive mørkere?
Hilsen
Hanne

Hanne
Hvis du har en tilpas tålmpdoghed bliver de mørkere i løbet af et par år !!
Hvis det skal gå stærkere må du nok male eller bejse, men det havde været meget meget meget lettere inden de blev sat op !!

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg har overvejet den samme løsning som "Hanne", men hvordan sikre jeg mig at jeg får "fat" i forskallingen, og to! - min forskalling kommer til at løbe samme vej som listeloftet. Det er vel naivt at tro, at gipsloftet kan holde alene?

Hilsen

Per

Hilsen Camilla
Hej Per

Hvis din loftshøjde tillader det kan du jo skrue en forskalling direkte under gipsen, altså vinkelret på den eksisterende forskalling over gipsen. Så vender den nye forskalling jo lige som du gerne vil have det, og du er sikker på at loftet bliver siddende hvor det skal. Arbejdet er begrenset og forskallingen rimelig i pris. Altså lidt mere arbejde men et projekt man er sikker på holder wink

Du kan jo nøjes med en høvlet 19mm forskalling eller lignende. Hvis di vover pelsen og køber den billigste, der kun er savet er du ikke sikker på at tykkelsen er helt den samme og du risikerer "bølger" under loftet. Godt nok giver det til et par flasker rødvin at spare, men man bliver jo let svimmel når man har vippet et par glas indenbords og så kigger op på bølgerne wink wink
,)

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også