Trappe af natursten

Hej havefolk

Jeg vil gerne have noget hjælp til at lave en trappe af natursten. Specielt til hvordan jeg skal få begyndt, og hvordan jeg få stenene lagt ordentligt, afslutning i siderne o.s.v.

Er der evt. nogle der kan henvise til noget litteratur.

På forhånd tak

Sussi
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sussi,
Natursten - mener du marksten, pigsten, eller? Hvilken størrelse har de. Hvor stor skal trappen være - højde, længde og bredde?

Umiddelbart ville jeg slet ikke bruge natursten til en trappe da de meget nemt bliver glatte, ligesom det alt andet lige vil blive ujævnt og dermed farlige at gå på. Så skulle man over i noget kalksandsten, ølandsbrud eller lignende.

Men kom med lidt flere oplysninger, så kan vi komme med vores bud...

Mvh.

Jan R.
Hej Jan R

De sten jeg har må vel være marksten. Der er flere grunde til at jeg gerne vil bruge dem - for det første så har jeg en hel masse af dem et andet sted i haven hvor de ikke skal være mere, for det andet synes jeg det ser pænt ud med disse sten.

De er temmelig store - vel op til til 20 cm i diameter, og jeg er godt klar over at det bliver svært at få trappen bare nogenlunde jævn.

Jeg har ikke de nøjagtige mål - trappen skal gå fra min terasse ned til græsplænen - vel ca. 2 m.

Den behøves ikke være så bred - måske skal den ikke det hvis det bliver alt for svært - vel omkring 80 -100 cm.

Jeg forestiller mig at der skal være jord imellem stenene så der kan gro noget grønt, lavt og tæt - et eller andet som ikke er græs....

Bliver du klogere med det her eller synes du mit projekt er helt håbløst.

Jeg er ikke håndværker, men temmelig stædig når jeg først går i gang med noget. Men det her har jeg altså ikke prøvet før, og mangler derfor nogle fif.

Sussi
He he - det kan blive helt sjovt at få det til at spille.
Min bekymring vil være sikkerheden ved at gå på stenene. Det kunne evt. løses ved at flække dem og lægge dem med den flade side op i beton?
En anden løsning kunne være at bruge stenene som forkant og have jord/græs/mos som trædeflader. Det kan faktisk se ret flot ud.

Sidste løsning jeg lige kan drive op er at bruge stenene som kanter og bruge jernbanesveller som trin.

Under alle omstændigheder skal du sørge for, at din basis er i orden. Dvs. opbygges med stabilgrus/sand, der stampes godt. Men vil egentligt anbefale dig en af de mange havebøger, der findes - f.x. politikens - der gives gode illustrerede beskrivelser af trappeopbygning.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis