Kommentarer til projekt: Minimum mm på bremseklodser og bremseskiver

Her samles kommentarer til projektet: Minimum mm på bremseklodser og bremseskiver

Kommentarer vises både her og på projektet.

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er som sådan ikke noget minium tykkelse der skal være på bremseklodserne, men kommer de ned på 3-4 mm har belægningen det med at kunne gå løs og falde af.
Men det kan være svært at se når de sidder på bilen, ofte er de slidt uens fra klods til klods, og kan også være slidt skævt på den enkelte klods.
Hvis det er en Avensis t25 er de foreste bremseskiver 22 mm tykke, og må min. være 20 mm.
De bagerste er 9 mm tykke, og må min. være 8 mm.

Billedet du har sat ind må være af en af de forreste bremseskiver.
 

Vi prøver igen, i morgen --
Der er mindst 50% tilbage på dine bremseklodser (på det man kan se). Til gengæld trænger dine bremser til en voldsom omgang rengøring og smøring af stempler og glidere.

I øvrigt er sådan et spørgsmål ikke et projekt, og skal derfor ikke oprettes under projekter, men noget du kan spørge om i forum.

Selvbygger med stort S. 
Du har belægning nok, men standen af bremsen er generelt ikke god.

Den skal skilles helt ad, og kaliber skal renses med en stålbørste, evt. på en boremaskine, så der ikke er rustflager.

Klodser tages ud før der renses.
Alt vaskes ned i bremserens.
Glidepinde skal have siliconefedt.

Når man er i gang, kan man lige så godt skifte klodser også, de koster kun et par hundrede kroner.

Nye klodser kommer ofte med clips eller sæder i tynd metal, som skal være rene og evt. smøres en lille smule med noget keramisk fest, for at de glider let ud og ind mod skiven. 

En smule keramisk fedt på bagsiden af klodsen mod stemplet kan hjælpe mod fastgroning og pivelyd, har jeg selv erfaret.

Skiven måles over den samlede bredde, fra den ene blanke skive flade til den anden blanke flade på den anden side.

Hvis bilen vibrerer en bare en smule ved nedbremsning, skal skiverne også skiftes.

Hvis skiverne er meget rillede på slidfladen eller uens slidt fra yderkant mod midten, bør de også skiftes.

Hvis du planlægger at beholde bilen mange år frem, så vælg skiver med coating, det holder rusten du ser på skiven på afstand.

Husk at bremser altid serviceres i par, dvs. det du laver på højre side foran, skal også laves identisk på venstre side foran.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis