Keramisk kogeplade.

Vi har fået opført spritnyt køkken, med keramisk kogeplade, som jo så mange har i dag, men jeg er overrasket over, hvor hurtigt man får svinet kogefelterne til.
Det er simpelthen brændt fast ned i kogepladen, så når man stryger en finger hen over det, så kan man næsten ikke mærke det.

Vi har sådan noget specielt i en flaske, noget lyseblåt stads, som jeg har gnedet og gnedet til sindsyghed, men det VIL kraftstejl...... ikke komme af.

Det er lidt ærgerligt synes jeg, godt nok skal man da kunne bruge sine kogeplader som et redskab, men det er ikke mere end 3 mrd. gammelt og jeg er da forbavset over, at det allerede ser så gammelt ud.

Mærket er Gorenje og har da heller ikke været billigt.
Jeg kender ikke så meget til den slags nymoden stads, men kan det have noget at gøre med måske, den kvalitet som materialet er fremstillet af, er der forskel på disse mærker ?

Hjælp, hjælp !!!

Mvh
Selvbyggeren
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har selv keramiske plader i mærket Bosh, jeg kender ikke til, at der skulle være kvalitetsforskel.
Til genglæd er der betydelig forskel på de forskellige mærker af rensemidler til keramiske plader.
Det lyseblå stads du nævner, er det "vitroclean"? Det skrottede jeg ihvertfald for lang tid siden. Hvis du går i en hvidevareforretning og spørger efter den gode (og dyrere) slags får du et andet produkt (er ikke hjemme pt og kan derfor ikke give dig navnet) som er bedre. Jeg vil tro at det kan klare dit problem.
Iøvrigt, hvis dine plader skal være superflotte hele tiden er det faktisk nødvendigt at give dem en tur med der dyre produkt, hver gang de har været brugt.

mvh Anders
For ikke længe siden testede de forskellige glaspladerensecremer i "Rabatten" og her fandt de kun een forskel, nemlig prisen !!!!!!!!!!

Min erfaring er at man skal rengørre i tide. Altså en daglig aftørring med en fugtig klud, lad IKKE madresterne sidde. Og fx en gang om ugen give den en omgang med en creme til en glaskeramisk plade. Du må IKKE bruge skurepulver da det ridser glasset og er skaden sket vil du ikke kunne rette op på den igen.

Specielt med sukker skal du passe på da det i varm tilstand kan give mærker på glasset...

Har selv en induktionskogeplade, men bortset fra at den ikke bliver varm er det samme problematik... Varmen dannes i gryden og overføres kun lidt til pladen.

MVH Njord
Der ramte Njord nemlig lige i plet,- sukker for tilberedning af brunede kartofler.

Det er nu simpelthen indfarvet i pladen og ikke til at få af, man kan ikke engang mærke, at det sidder der, men man kan se det.

Vedr. rengøring, så bliver det faktisk gjort hver gang efter brug,- men det satans sukker altså,...........

Mvh
Selvbyggeren
Jeg har også et keramisk komfur, Gorenje, og har prøvet med en plet der virkede som om sad rigtig godt og permanent fast.

Men så brugte jeg den skraber der fulgte med komfuret og en masse rens som jeg gned og gned og igen, igen igen igen, og til sidst kom skidtet af.

Nu er jeg meget obs, især når jeg laver brunede kartofler eller andet sukkerholdigt. Kommer der noget på, bliver det ordnet med det samme.

Lars
Fakta er at man ikke skal købe glaskeramiske kogeplader,- det er ihvertfald min erfaring. Nogle modeller har en kant rundt om pladen som er højere??!! end selve glaspladen. Det betyder at du ikke kan have gryder over en vis størrelse stående på "kogepladen". eller den kan i hvert fald ikke stå midt på. Derudover er der problemerne med rengøring, og så er temperaturen også sværere at styrer end på gas. Gas synes jeg at der er klart at foretrække.
Men, mht rengøringen af pladen, så har jeg et par forslag som måske kan prøves. Glas kan næsten ikke reagerer med nogen kemikalier, så det skulle være temmelig risikofrit at forsøge sig frem. Prøv evt at smørre lidt afløbsrens på pladen og varme det LIDT op. Ikke over 80 grader. Lad det stå lidt og se om det kan tørres af. BRUG HANDSKER.
Prøv evt at smøre stedet ind i brunt sæbe eller/salmiakspiritus og læg plastikfim over. Lad det stå natten over og rens efterfølgende.
Held og lykke
Mvh Jan
Annonce
Hej Jan

Vi er ikke enige med hensyn til om glaskeramiske plader er ok eller ej...

Hvis du vælger en induktionsplade kan du justere varmen direkte og hurtigt ganske som med gas.. Hvis vi taler "bygas" bliver alt heget hurtigt fedtet.... Og med gassen generelt frigives en mængde vand ved selve forbrændingen.... selve gas komfuret er helle rikke specielt nemt at gøre rent...

En efterhånden meget stor del af restauranterne anvender idag induktion da der er masser af fordele... Du varmer kun på selve gryden, med gassen varmer du omkrung gryden men også en masse ud i lokalet.....


Hvad angår en evt kant har den faktisk den fordel at du kan koge vandet over eller spilde uden at det løber ud i hele køkkenet... Der kan være 1 liter på de fleste komfurer...

Hvad angår størrelsen generelt vil jeg holde med dig i at de ofte er lidt små når der skal være plads til knapper osv.. Men det løses ved fra starten at vælge en stor og bred model.. Min egen er en planlimet udgave fra Voss og er limet i en granitplade med en gummifuge.
Det virker bare kanon godt...

Selv havde jeg faktisk et ønske om at anvende gas, men med de nye teknologier blev det til en induktionsløsning, hvilket jeg aldrig har fortrudt.

MVH Njord
Ja vi fik faktisk også vores brede fingertouch-model limet ned i en enorm tyk granitplade, til kr.8000,- selve det firkantede hul, kostede kr.3000,- at få skåret til og så er det nedbygget i den nye arbejdshøjde, hvor man ikke skal løfte armen højt, når man rører i gryder, flytter rundt etc.

Ja flot ser det hele jo ud, men det piner mig blot med de indbrændte sukkerpletter. :evil:

Apropos gas og hurtig styrring af varmen, så er jeg da enormt imponeret over, hvor hurtigt vores keramiske plader reagerer.

Mvh
Selvbyggeren
Hej

Jeg har stor respekt for rabatten, men på dette punkt er jeg overbevist om at de ikke har ret. Mon ikke de testede de billige rengørings produkter til keramiskeplader og fandt at de var lige dårlige?

mvh Anders
Brun sæbe, en lille sjat salmiakspiritus, dæk det til med plas eller folie, vent et døgns tid (åbn vinduet - det stinket!!!) og skrab så hvis nødvendigt med et barberblad

(dette har været nævnt tidligere, dette blot for at bekræfte at det virker - også med sukker, bare det ikke har siddet alt for længe)
Jeg har engang været rigtig uheldig (læs: dum) med en glaskeramisk plade.

Dumheden bestod i, at jeg uheldigvis havde fået et køkkenredskab af plastik til at ligge en smule ind over en varm kogeplade. Resultatet var, at den smeltede fast i glasset, hvorved den smeltede glas virkede som isolering med det resultat, at varmen ikke kunne slippe væk lokalt.

Temperaturen under plastikken blev derfor så høj, at glasset smeltede præcis der hvor den smeltede plastik lå (rent gætteri). Da jeg trak plastik-sleven væk fra den endnu varme kogeplade, blev resultatet en fordybning i kogepladens overflade.

Sur røv. Den "plet" kunne ikke gnides væk - så hold køkkenredskaber af plastik væk fra varmen.

Lars

-------------------------
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis