Fliser - tip til lægning

Jeg har 30m2 granitfliser (33x33 cm) jeg skal have lagt i min nye tilbygning. Dem vil jeg gerne lægge i et bestemt mønster - nemlig følgende :

en kant hele vejen rundt i 1 flises bredde. Inden i denne "ramme" vil jeg så lægge fliserne på skrå.

Er der nogen tip til at styre dette, så mønsteret ikke skrider?
Kæmpe linealer? snore?

Hvordan undgår jeg at afslutningen kommer til at se dum hvis ikke målene passer nogenlunde med flisens mål?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik

Uden overhovedet at have nogen praktisk erfaring vil jeg prøve med logik istedet.

Det vigtigste er jo nok at du har mønsteret klart inden du klæber det fast.

Når rammen er lavet ville jeg med en snor lave et kryds fra hjørne til hørne. I midten lægger du den første flise og når denne ligger i midten må du nødvendigvis have lige langt mellem top og bund og mellem sidderne. Dermed må dine fliser også ende med at skulle tilskæres lige meget i hver ende.

Læg derfor fliserne ud fra den midterste og ud til hvert hjørne for at tjekke at det hele ser fornuftigt ud, og hele tiden midt på den snor du har spændt ud mellem hjørnerne.
Når dette kryds er lagt kunne du klæbe det fast så du har et fast udgangspunkt for resten af fliserne

Jeg ved som sagt ikke om det vil virke, men i mine ører lyder det rimeligt :wink: :lol:

Bonden
Hvem siger at kanten skal være en hel klinke? Medmindre at du er 100% sikker på at rummet er i vinkel, bliver det hurtigt til noget rod! Det er altid en god ide at lave rammen rundt med en klinke som er skåret lidt af, så giver du plads til evt. opretning af skævheder.
Personligt mener jeg at det er nemmere at gøre det modsat, hvor man laver feltet i midten først. Du kan bruge "kæmpe linialer" (også kaldet ret skinner), snor eller laser, det er ligegyldigt bare du er sikker på at det er i vinkel! Ideen med at lægge en flise på midten er ikke helt dum, men det er ikke sikkert at stumpen bliver særlig stor, så rykker du den bare en halv flise, sådan at fugen rammer midten.
Ideen med at spænde en snor fra hjørne til hjørne, virker altså kun hvis det er et kvadrat. Er rummet ikke kvadratisk, er der ikke nogen vej udenom, frem med "linialen" og tommestokken, mål lige langt ud på to sider fra hjørnet, så har du 45 grader... Håber at du kan bruge mit råd, hilsen Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis