ekkolod

er der nogle der ved om man kan teste et ekkolod i luften eller det kun kan virke igemmen vand og evt hvordan man gør :wink:

Rolf lo

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må aldrig tænde for dit Ekkolod hvis svingeren dvs føleren som skal måle dybden ikke er tilsluttet Ekkolodet, så er du næsten 100% sikker på at brænde det af første gang du starter, jeg vil også tro at du helst skal have svingeren i vandet også, men som regel er der altid så meget ledning at du jo bare kan lad ledningen hænge i hånden ud over siden og ned i vandet, du kan bare bruge et flytbart batteri så du kan aflæse Ekkolodet fra det sted du opholder dig.

mvh. Ginetten.
Hejsa

Du kan ikke teste dit ekkolod i luften, da transduceren er designet til at sende lydsignalet ud i vandet. Men den tager absolut ikke skade af at blive brugt i luft.

Hvorvidt ekkoloddet skulle brænde af hvis transduceren ikke er koblet til lyder usansynligt. Transduceren er bare en ganske almindelig undervandshøjttaler (en såkaldt hydrofon, der både kan optage og afspille lyd) der drives af en ganske almindelig forstærker i stil med den der driver et par almindelige højttalere.

Hilsen

Michael, 20159049
Hejsa

Du kan ikke teste dit ekkolod i luften, da transduceren er designet til at sende lydsignalet ud i vandet. Men den tager absolut ikke skade af at blive brugt i luft.

Hvorvidt ekkoloddet skulle brænde af hvis transduceren ikke er koblet til lyder usansynligt. Transduceren er bare en ganske almindelig undervandshøjttaler (en såkaldt hydrofon, der både kan optage og afspille lyd) der drives af en ganske almindelig forstærker i stil med den der driver et par almindelige højttalere.

Hilsen

Michael, 20159049
Da jeg selv har været ude for, at mit Ekkolod ståd af, var det på grund af at en anden ikke havde sat stikket i til svingeren eller transduceren da han havde skruet Ekkolodet i holderen og strømstikket i, jeg fik så senere at vide af en skibs og elektronik teknikker at jeg så havde brændt Ekkolodet af, da der skal være en vis modstand i udgangen til transduceren, og hvis denne ikke forfindes ved opstart, så sker der ting og sager.

Mvh.
Ginetten.
Hej
Den med at transduceren skal være tilkoblet når man tænder ekkoloddet, gælder ikke alle modeller, jeg har et lowrance x 75. som man kan tage med hjem fra båden, for at lave forskellige simulationer
Mvh. Futsak
Annonce
Hej

Transduceren i et ekkolod er ikke en højttaler med spole og magnet.
Det er en pizzo transducer/højttaler.
Om man kan tænde for ekkolodet uden vand eller transducer afhænger af fabrikat.
Her er der en der har forstand på ekkolod: http://www.walter-lystfisker.dk/index.htm se under Ekkolod.

Mvh. Thomas

Mvh Thomas

Det er jeg skam glad for at i skriver, så måske er der 50% chance for at det ikke er grunden til at mit Ekkolod ikke vil vise forskel hvad enten jeg har svingeren til eller ej.

Nu skal det lige nævnes at det er den model med det gamle system hvor det er roterende skiver med lysdeoder som farer rundt.

mvh.
Ginetten.
ja det er også sådan et jeg har med lysdioder og tak for de mange fine svar
Rolf

Rolf lo

Til Thomas

Tak for irettesættelsen angående begrebet en "højttaler". At bruge begrebet "højttaler", betyder ikke nødvendigvis at man taler om en traditionel spole/magnet højttaler til at hænge op på væggen hjemme i børneværelset. En "højttaler" er ganske simpelt en mekanisk indretning beregnet til at omsætte elektriske pulser til lydbølger.
Selvfølgelig består den aktive del af transduceren til et ekkolod ikke af en spole/magnet, men af en eller flere direktionelle piezo-keramiske skiver (ikke pizzo!).
At begynde at gå i detaljer med den slags, er vel egentlig ganske irrelevant når spørgsmålet går på hvorvidt man kan teste et ekkolod i luften.

Hilsen

Michael, 20159049
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis