Farveforskel i trægulv - skal det være sådan ?

Hej alle,

Vi er nu ved at lægge vores nye fyrretræsgulv som er et gulv med A-kvalitet.

Brædderne er oliebehandlet og har fået lud fra fabrikken. Jeg undrer mig imidlertid over, at der på flere af brædderne er en del farveforskel. Som I kan se på nedenstående billede er det som om de er mørkere inde på midten og lysere i kanten.

Er det normalt at gulvbrædder ser sådan ud ?

Med venlig hilsen

Claus Holm
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg mene er helt almindeligt for en nåletræs planke...

Du vil desuden komme til at holde af det da det giverlidt liv i gulvet...

Læg mærke til det hos venner osv... det er helt almindeligt. Der er jo også et spørgsmål om hvor planken er skåret ud af træet..

Det mørke område er vist kerne træ, som jeg lige ser dit billede...

men helt normalt..

MVH Njord
Det er den mørke midte inde i træet. Det har du sikkert set på et oversavet stykke træ. Og det er det bedste.

Sniffer  
Hej

Hvis du en anden gang, ikke vil have dette spil, imellem kernetræ, og splintved, så skal du vælge og handle et sted, hvor de har gulvet på lager, sådan at du kan sortere i det.
Men der findes små tricks der kan afhjælpe dette problem(bagklog)
Når vi ludbehandler et gulv, handler det om at neutralisere garversyren i træet, for at træet kan bibeholde det lyse udseende.
Kernetræ indeholder meget garvesyre.
Splintved indeholder knapt så meget garvesyre.
Er træet meget kernetræsholdigt bliver resultatet efter ludbehandlingen mørkt, men på splintved bliver det lyst.
D.v.s. at jo flere gange du giver lud, (relativt 2-3 gange) jo mere ensartet bliver gulvet.
Men husk også, at der kan gå op til 6 måneder før garversyren er neutraliseret.
Du kan også vælge at vaske med det hvid gulvsæbe, ca. 1 gang om ugen dette vil også hjælpe gulvet, med at modnes ensartet.

Jeg mener at huske, at der før, har været flere indlæg med dette problem

Colormann
Annonce
rigtig forklaring af colorman, men lige en detalje hvis man vasker det med hvid gulvsæbe, ca. 1 gang så får man vel også et lysere gulv i den sidste ende, det er vel ikke en løsning hvis man synes det er lyst nok, og det samme gælder i øvrigt selvfølgelig også hvis man giver det flere gange hvidpigmenteret lud. Det kan ende med at blive meget ensartet men også meget hvidt smile men det er jo en smagssag om man kan lide det...
Hej

Pma har fuldstændig ret.
M.h.t. lud, findes det i dag i flere variationer.
Det kan deles op i 4 kategorier.
Nåletræslud uden hvid pigment. (farver ikke)
Nåletræslud med hvid pigment. (alm)
Nåletræslud med ekstra hvid pigment.
Løvtræslud.

Colormann
Citat: "Det er den mørke midte inde i træet. Det har du sikkert set på et oversavet stykke træ. Og det er det bedste."

Kerneved er ikke nødvendigvis "det bedste". Først og fremmest afhænger det af træsorten. Der er stor forskel på træsorters forskellige ved; nogle har for eksempel slet ikke kerneved. Men for at gøre det kort forholder jeg mig nu kun til fyrretræ.

Kerneveddet i fyrretræ er rimelig (men ikke fantastisk) vejrbestandigt og bruges derfor typisk til vinduer. Splintveddet er ikke nævneværdig vejrbestandigt og bruges typisk til lister.

Indendørs kan det i den grad diskuteres, hvad der er "bedst". Billedet illustrerer det jo meget godt; splintveddet tager imod imprægnering, det gør kerneveddet kun i ringe grad. Se på en gammel imprægneret stolpe; kerneveddet forsvinder først (rådner væk) og danner et hul ned i stolpen, fordi det ikke tager imod imprægneringen. Så har man brug for at imprægnere sit træ er splintveddet sådan set "det bedste"!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej Thye !!

Med de nye "ugiftige" imprægneringer vl jeg nok tro at splitvedet forsvinder mindst lige så hurtigt som det "uimodtagelige"kernetræ.

Ikke at imprægneringen ikke har en effekt, men at den gamle imprægnering simpelthen er så giftfyldt at den holdt meget bedre....

For et par år siden fik min far en serie pæle brugt til hvnebygning i 20'erne de var uimprægnerede, men fyldt med masser af kobbersøm og overfladen forkullet. De havde ingen nævneværdig råd, efter at have stået i brakvand i vel mindst 75 år..... Men kobberet er jo som bekendt også giftigt... Og bruges desuden som tilsætning i svine fodder !!! ( små mængder ganske vist... )

Men i forhold til gulv i fyr er mit umiddelbare indtryk ( helt på amatørplan ) at kernevedet er hårdere end splitvedet... Dermed vil jeg mene at det er mere slidstærkt, hvilket vel må siges at være en kvalitet for et gulv !! 8) !!

MVH Njord
Blot et par ord fra en træ ekspert omking kerneved/splint.

I Fyrretræ benyttes ofte splintved som det bedste del af træet fordi der er færre knaster, og fordi det derfor er velegnet til lister. Der er i fyrretræ ikke nævneværdig forskel på hårhed, men det er vist velkendt at gamle vinduer blev fremstillet af kerneved og derfor holder længere, i modsætning til nyere vinduer som er lavet af begge.

De fyrrekævler der benyttes i dag er som regel en blanding af det ene og det andet, og det er med et moderne maskineri ikke muligt at kæle for træet på samme måde som før. Det ville gøre det uforholdsmæssigt dyrt.

I hårdttræ (teak mahogni, bøg, eg osv) er det udelukkende kerneveddet der benyttes (stort set) fordi splinten er lys og porøs og modtagelig overfor insekt- og svampangreb.

vil lige bemærke, at stolper der har stået i brakvand i 75 år er lykkelige, det har intet med kobbersøm at gøre. Såfremt mulighederne for svamp/råd er tilstede (dvs en relativ fugtighed i træet på mellem 25 og 50%) vil det blive angrebet af dette. Tænk blot på vikingeskibene, de har ligget i brakvand i Roskilde Fjord i 1000 år.

Mange hilsener
Rolf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis