Efterlysning.

Er der nogen som kendskab til bådetypen Ejvind joller eller Ejvind både.

Jeg har kigget på nettet efter oplysninger om hvor mange størelser der er bygget og evt antal både der blev bygget.

Jeg er stødt ind i et par stykker som har været til salg, men har ikke kunne finde de oplysninger som jeg gerne ville have.

Grunden til at jeg er så interesseret i netop Ejvindjollerne er at vi lige har købt en 25 fods, som skal ordnes og have en kærlig hånd, så derfor den store interesse for denne type skib.

Jeg har fundet ud af at der både findes en 21, 25, 30, fods. men vil gerne vide mere om disse.

Hvad blev de egentlig bygget til ??? lystsejlads, erhverv eller bugsering i mindre havne ?? de er ret kraftig i opbygningen.

Håber der sidder en et eller andet sted, som ved lidt eller en masse om disse både fra Rantzausminde.

mvh. Ginetten.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du ved jo langt mere end du fortæller !!!

Hvordan er båden bygget ?? Kravel, klink, fiber, finer, eg, fyr, lærk eller ??

Hvor gammel skønnes jollen at være ??

Er der motor ombord ?? er der mast ??

Hvilken hæk er der på båden, plat-, spids-, rundgattet eller måske en kanohæk ??

er der styrehus på båden ?? ruf ude foran ?? hvad med dam ??

Fortæl lidt mere og smæk meget gerne et par billeder på af din båd...



Men du har jo også allerede fortalt noget der kan få mig til at gætte på at vi snakker om en fisker båd/jolle med indenbordsmotor.
Navnet kommer sikkert fra en bådebygger der har startet byggeriet af disse både.
Når du skriver de er ret kraftigt byggede kunne man forestille sig at de er blevet eksporteret til de grønlandske farvande. Her anvendes en hel del mindre både til fisteriet og de er generelt kraftigt bygget.

MVH Njord
Svar på indlæg omkring Ejvindjolle:

Båden vi har er af glasfiber spidsgattet med krydserhæk, det er ikke en dam-jolle
den har aptering forskibs og et åbent agterdæk uden dam, den har indenbords motor en Perkings diesel 64 HK der er toilet ombord med et lille oliefyr monteret under skab under håndvask, det er en ren motorbåd 25 fod og med glat skrog, den er rigget som lystbåd og har så vidt jeg kan se altid været kun til lystbåd.

Der har været en nøjagtig magen til vores til salg over nettet.
Lige pt, har jeg ingen billeder jeg kan ligge på nettet, men det får jeg inden længe.

har der været lavet andre end glasfiber ???
og hvor mange forskellige størelser har der været bygget.??

Værftet hed Ejvinds bådebyggerværft, det lå i Rantzausminde.

mvh. Ginetten.
Båden som du der beskriver, er nøjagtig magen til den som min kammerat ejer, her i Fredericia Lystbådehavn.

Den svære opbygning skyldes, at båden i mange tilfælde var bygget til sejlads på Grønland, ikke som fisker, men som allroundbåd,- meget sødygtigt skib, tillige med de andre Ejvind joller.

Ejvind´s bådeværft, var sammen med Egon Bredgaard i Nysted, de 2 første herhjemme i Danmark, som begyndte opbygning af både i glasfiber, ca 1965 og det gik jo mest på fiskerjoller i størrelserne 19-28 fod og der blev ilagt motorer af mærket SABB i størrelsen 8-22 hk, da der ingen tvivl var om, at SABBérne var de absolut mest driftsikre og slidstærke.

Da bådebygningen hos Ejvind´s gik stærkest for sig i 72-73, blev der leveret 2 SABB motorer, om dagen i Rantzausminde.

Mvh
Selvbyggeren
Så var mit gæt med Grønland jo ikke helt forfejlet....

Men se bare hvor meget en lidt uddybende forklaring giver af oplysninger !!!

MVH Njord
Jeg siger jer mange tak for oplysningerne, der fik jeg noget at vide som jeg ikke var klar over.

Kunne det tænkes det også var muligt at få tilsendt nogle billeder af nogle forskellige typer af disse Ejvindjoller, så vil jeg blive meget glad.

Med venlig hilsen.
Ginetten.
Hej Ginetten

Der er en Ejvind 25 til salg i Køge, og du kan sikkert spørge dem om flere informationer.

Ejvind 25 fra 1982 - Pris 198.000 Dkk

http://www.koegeboatcenter.dk/

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis