Loft til kip

Hej folkens
Jeg har et ælder hus (1890) og jeg skal snart til at lave loft til kip i min stue.

Jeg havde forstillet mig at det skulle forgå på følgende måde:

1. Jeg laver et undertag indvendig fra med vandfaste gipsplade, ved at skruge nogle 5cm trykinperneret lister fast på spærne og lægterne (så der er mindst 5 cm udluftning mellem undertaget og ydertaget)

2. Herefter vil jeg lave en trækonstruktion med 60 cm mellemrum (rockwoold standart størgelse) så jeg får 300mm isolering.

3.Derefter skal der sættes damspærre op med 20 cm overlæg.

4. så skal der trækkes EL (sagfølig af en autosert el mand :-) og til sidst skal der 125mm fyrbræder på som beklædning.

Jeg er i tvil om dette er måden at gøre det på, eller om jeg har misforståget noget.

Hvis der er en af Jer der har nogle ander ider til dette projekt vil jeg være glad for at høre dem.

Mvh
Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hvilken tagbeklædning har du?

Det lyder ellers fornuftigt, men et lille tip: Lav konstruktionen med 200 mm isolering, monter dampspærre (fåes i 4 m bredde = Færre samlinger), fug/lim dampspærre til omkringliggende konstruktioner, monter 45 x 95 reglar på tværs, lav elinstallatoíon, isoler, monter lofter.
Dette giver en optimal tæt dampspærre og lav kuldebrosindhold.
Du kan evt. nøjes med en vindspærre i stedet for vandfast gipsplade (taget er vel tæt)

------------------
www.orla-nautrup.dk
Jeg har Aspest Etanit, og det sker at der er fugt på undersiden.
tak for de gode svar, men hvorfor skal jeg ikke lave 300 mm isolering (loven siger 250mm ved nybigning)og jeg har en del ældre isolering jeg hade tingt mig at ligge som det ydersyte lag mod taget, så det ikke stod for det meste af isoleringen. Hvad er det man siger "lidt er også godt"

skal Elinstalationer laves før isoleringen, og hvis ikke skal det så side på den "varme" eller "kolde side af dampspæren??

Hvad skal jeg fug/lim dampspæren med?

Mvh Michael
Hej

Du skal også bruge 300 mm isolering, for 45 x 95 reglaren skal stå på højkant med 100 mm isolering imellem.
Elinstallationen skal være på den varme side så du ikke bryder dampspærren.
Jeg plejer at bruge acrylfugemasse til fugning/limning af dampspærre.
du kan evt montere en forskalling under dine reglar, til fastholdelse af isolering og sømning af rustikbrædder.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej
Det anses for at være tilstrækkeligt når det samlede ventilationsareal er 1/500 del af det bebyggede areal, men jeg ville dog overdimensionere lidt ved denne konstruktion.
Ventilationsarealet skal være jævnt fordelt ved tagfod og kip.
Der findes flere løsninger med både hætter i rygninger eller under rygninger mellem tagplade og rygning (prøv at spørge din tømmerhandel)

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 07-06-2002).]
Jeg vil gerne takke alle dem der har kommet gode råd

mange tak

Michael

------------------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis