DVD redigering

Jeg er på udkig efter en ekstern enhed der kan "grabbe" analog (VHS-bånd) og brænde dem ned på DVD. Jeg har kigget på en HP DVD Moviewriter DC3000 - Den kan såvidt jeg kan se "indspille" i EMF og EMFPlus format (jeg kender det ikke - hvor godt er det ?).

Jeg troede man brugte MPEGII eller MPEG4 f.eks.

Det skal være muligt at redigerer i klippene inden de brændes - Dette kunne eventuelt være noget ekstra software.

Er der nogle der har erfaring med det ? og har gode forslag ?

Hilsen
Jan

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vi 2 der godt kunne lide at vide :!:

Mvh. JørgenE
Hej smile

En DVD brænder kan erhverves for ca. 1000 kr, og et TV-tuner-grapperkort, koster 300.
Med TV-tuner-kortet grapper/fanger du filmen fra videoen, og lægger den ned på din harddisk. Så redigerer du filmen i Windows Movie Maker (gratis fra Microsoft, med i XP). Når du har redigeret, brænder du det hele ned på DVD.

Det er meget billigere end Hp's "wondermachine", og så har du oven i købet fået et TV-tuner-kort med, som du f.eks også kan bruge til at se TV på PC'en med.

Alt relevant software følger gratis med, ellers kan der hentes massere af gratis dvd-rip-grap-converter-mpg-software fra nettet.

Håber det kan bruges.

Mvh ThomasB
En dyrere, men mere integreret løsning er Pinnacle Systems "Studio DC10 Plus" eller "Studio Deluxe" og en passende DVD-brænder. Det skulle også give højere kvalitet af "grabbet" video end på de helt billige kort.

Den medfølgende software (Studio v.8) giver kontrol over hele processen fra grabning til brænding (jeg har selv Studio v7 uden DVD-funktioner, så jeg kender ikke brænder/designdelen til DVD).

Standardprisen er godt nok høj (ca. kr. 1600), men jeg mener at have set DC10+ til omkring en tusse for nylig i en tilbudsavis, så det kan betale sig at se sig for.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tak for svarene, men

Det med at grappe via tv-tuner kort får man som regl ikke komprimering med da det ofte bliver en kæmpe AVI-fil. Det jeg efterlyser lidt er nogen der kan forklarer lidt om CODEC der kan bruges til redigering og senere DVD.

Løsningen behøver ikke at være den billigste (da det er i arbejdsmæssig sammenhæng jeg er sat på opgaven).

Hvordan er MpegII i forhold til EMFPlus f.eks. ?

Hilsen
Jan

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Jeg ved godt at dette ikke er svaret på spørgsmålet om professional brænding eller forskellige komprimeringsprogrammer.

Men for os 'hjemmebrændere' som mest har behov for at få vor gamle VHS hjemmevideo'er over på en disk findes der naturligvis mange muligheder. Thomas nævner en pakke som jeg ikke kender, men har selv købt et sæt Belkin DVI cabler (min type hedder F5U208 og er nogle år gamle - de er godt nok købt i udlandet, men det meste kan nu købes via postordre på WWW.Belkin.COM). De skal blot puttes ind i USB stikket. De har kostet ca. 500 kr.

Efter de er konfigureret med den CD der var med virker det glimrende og 'Movie Maker' er utroligt simpelt at bruge. Man kan så lægge musik og forskellige 'sceneskift' ind, samtidigt med at man får klippet det værste 'fyld' ud af optagelserne. (Det har ihvertfald lært mig at et klip helst aldrig må være længere 8-10 sekunder ellers sidder selv hunden og gaber!)

Jeg ved godt at det aldrig bliver professionelt, men personlig synes jeg at det er godt nok, (specielt da vedkommende der optog filmene helt klart heller ikke var professionel!)

Ja, og ok, filerne fylder lidt mere, men en 700MB CD-rom giver dig let 40-60 minutters redigeret hjemmevideo (med musikunderlag osv.). Og endelig kan jeg berette at det virker fint i den DVD maskine Bilka havde på udsalg for 600kr.

Blot en side bemærkning.

God fornøjelse.

christian_22

Erik M.
Annonce
er stødt på virtualdub har man en videoindgang på sit grafikkort, det har de fleste nye grafikkort.

Så kan man koble sit analoge videokamera eller video op og optage til sin harddisk, programmet ka komprimere optagelserne, og endda og give brugeren mulighed for at klippe i optagelsen, samt ændre lydstyrke og farvemætning mv.

kig forbi www.virtualdub.org det er den slag software vi kan lide, den er nemlig lov og gratis.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis