Lønsomhed i udskiftning af termoruder?

Hej.

Håber, at I kan hjælpe: Jeg skal skifte en termorude, der er punkteret, det ligger fast. Men, der er seks yderligere termoruder i huset. Og jeg er nysgerrig efter, om der er en varme og økonomisk gevinst i at skifte dem alle?

Lidt info:
Der er tale om almindelige standardruder (de nye). To lag, 18 mm.
Alle syv ruder inkl. fragt vil koste under 2.500 kr. i indkøb.
Jeg monterer selv.
De gamle ruder er 42-43 år gamle.
Kun den nævnte er punkteret, de øvrige synes intakte.
Vinduerne (rammerne) er de originale, 42-43 år på bagen, men i god stand: Nymalede, nye fuger, er tætte og ellers robuste.
Især stuen er interessant, fem er ruderne er her.

Er nye/moderne termoruder bedre end +40 år gamle? Så meget, at det kan mærkes?

Jeg vil sætte stor pris på input.

Mvh.
Dennis

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de nye ruder er 2 lags som de gamle, og samme tykkelse er der nok ikke alverden at hente, så skal du købe dem med energiglas, de har en belægning, så de er mere "effektive"

Vi prøver igen, i morgen --
I tørre tal vil besparelsen ligge på ca 140 KWh/år/m2. Det er svarer til ca 14 Liter olie/år/m2, eller ca. 12,7 m3 gas/år/m2.

På hjemmesiden www.byggeriogenergi.dk kan der udfører beregninger over diverse tiltag for nedsættelse af energiforbruget.

Hej.

Tak for gode svar. Det er også muligt at få lavenergiruder, der kan passe.
@GSH: Beklager, spørgsmål: Pr. m2, som i rummets areal eller rudernes flade? Står ikke klart for mig.
@GSH: Beklager, spørgsmål: Pr. m2, som i rummets areal eller rudernes flade? Står ikke klart for mig.

Som det fremgår af vedhæftet pdf-fil er det selvfølgelig rudens areal. Da det ikke fremgår af dit indlæg, indtastede jeg 1 m2.

Du kan prøve at gå ind på siden og lave din egen til værket beregning.
Annonce
Hej igen.

Ja, det kan jeg godt se nu, tak for afklaring. Umiddelbart kan evt. nye ruder betale sig selv i løbet af tre til fire år. 
Der er også en anden fordel ved nye ruder som det dog er svært at sætte penge på. Ruder med bedre isolering vil også reducere kuldenedfaldet, så du får mindre træk fra dine vinduer.

Søren O
Jeg mener slet ikke man kan købe termoruder idag som ikke er lavenergi.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja og nej. Der hvor jeg kigger, er der alm. standard og lavenergi i to klasser. Men, stamdardruden er vist også behandlet lidt.
Betragt det som en skrøne at man ikke længere kan købe almindelige termoruder uden energiglas.

www.glaseksperten.dk/
www.interglas.dk/

Interglas skriver følgende for termoruder uden energiglas:
Denne termorude bruges i dag kun ved udskiftning af eksisterende ruder hvor man ikke kan acceptere farveforskelle mellem gamle og nye ruder.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis