Renovering af Køkken - Tilslutning af nye hvidevare

Hej alle

Min kone og jeg er ved at renovere Køkken og i den forbindelse købt nye hvidevare.
Da kogplade og opvaskemaskine for helt ny placering skal jeg have fræset kabler ind i vægge og have min elektriker til at tilslutte hvidevarene.

Min elektriker har komme med dette forslag til opsætning. (se billede)
jeg synes det ser meget fornuftigt ud, men er dette nu også den bedste opsætning (han kan godt være lidt hurtig på aftrækkeren   )

Senariet er: Hus fra midt 70'erne men renoveret et par gange siden.

Nede fra sikrings boksen sidder der 3 stk 16A sikringer i en gruppe (NEOZET sikringer) her fra går der 2 Kabler (3 fase + Jord + N) i tværsnit størrelsen 2,5 mm2 op til køkkenet i væggen.
begge kabler er altså tilsluttet de samme 5 forskellige klemmer i gruppen og de 3 leder deler således sikring parvis.

Min elektriker har så forslået opsætningen, som ses på tegningen.

Det jeg tænker mest på er om hvis nu induktions kogepladen køre på max blus 7,2 KW og jeg så også vil bruge Mikroovnen, er L2 (grå) så ikke pænt belastet. og faktisk det samme hvis både ovn og opvaskemaskinen køre, er L3 (Brun) så ikke også godt belastet ?

tidligere havde vi en mikroovn på 1200W der bare var sat til lysnettet (10A sikring) men det tænker jeg ikke er en god ide med den nye Kombiovnen /mikroovn eller er det ?

Derudover var opsætningen i det gamle køkken at den gamle glaskeramisk kogeplade var tilsluttet med alle  ledere fra Kabel no 1 og fra Kabel No 2 var Ovn og opvaskemaskine tilsluttet hver sin ledere.

skal vi ændre kombinationen

Håber en kyndig person har tid til at se på dette og komme med et muligt bedre forslag

Mvh René
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Hvis kogepladen kan køre på 3 faser så ville jeg fordele så den får alle 3 faser. Men nogle kører kun på 2 faser og så kan det ikke fordeles bedre.
Det er ikke muligt at belaste med fuld skrald på alle apparater samtidig i særlig lang tid. Mikroovn kører ofte under 10  minutter, komfur har aldrig alle kogeplader på fuld blus samtidig med at opvasker er i gang med opvarmning o.s.v. Det er det vi elektrikere kalder samtidigheds faktor.
Så du kan ganske roligt stole på din elektriker han har erfaringen fra det virkelige liv.
I øvrigt er det jo 2 forskellige kabler som bliver belastet i dit eksempel så ingen problemer.
Skulle du komme ud for problemer at sikringer springer så vil løsningen være at opsætte en ny sikringsgruppe og så med et kabel i hver.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for en god second opinion.
Så du tænker ikke det giver mening at kombinere anderledes ?

Kogepladen har kun 2 terminaler for fase + jord + N. Der er plads til en terminal mere men metal delen og klemme skruen er der ikke. Så tænker den kun er beregnet til 2 faser.

Nej du har helt sikkert ret i at det er utænkeligt at alt køre med fuld blus og jeg er da også fortrøstningsfuld med at tidligere ejer af huset har ført kraftige 2,5 mm2 kabler op til køkkenet. Så lidt fremtids sikret er det da 😀

Men hvis ikke du har andre bedre kombinations muligheder så lader jeg fagfolkene få det sidste ord 😀

Mvh René
Lad du bare fagfolkene få det sidste ord. Kombinationen med kogeplade på 2 faser og nu, samt resten på den sidste fase og nul fungerer udmærket. 

fase
S Fabrin, forstår jeg din kommentar som at hvis  f.eks kogepladen tilsluttes L1 og L2 (sort og Grå) på kabel no 1 så kan Ovn,micro og opvaskemaskine alle køre på den resterende L3 på kabel no 2. Eller kan du uddybe

Mvh 
Det er fuldstændig rigtig forstået. Om du bruger begge kabler er uden betydning. Det kan måske være mere praktisk. Det, det drejer sig om, er hvilke faser i gruppen, der bruges. ev elmand har sådan set skrevet det samme. Du har lavet en fin tegning, hvor du har tegnet alle fem ledere ind fra begge kabler, men da kablerne udgår fra samme punkt, kan man betragte de to kabler som et kabel. Det forsimpler belastnings fordelingen lidt.

fase
Annonce
Det kan godt lade sig gøre som du har det illustreret, men når nu du har elektrikkeren på alligevel, så få ham til at lave en gruppe mere i din tavle, så hvert kabel får forsyning fra sit eget sikrings sæt.
Så skal du ikke tænke i samtidighedsfaktor, og kan bruge apperaterne uden omtanke om samtidighed.
i givet fald du får en ekstra sikringsgruppe, ville jeg sige:
kabel 1: komfur L1, L2, N og PE + (op-)vaskemaskine på L3, N og PE
Kabel 2: Ovn L3, N og PE, micro på L1, N og PE og evt. el-kedel/damp ovn eller tredie storforbruger på L2, N og PE

Jeg selv har jævnligt opvasker, microbølge, el-koger, og den store ovn kørende samtidigt, eller opvaskemaskine og komfur på fuld skrald (er en stor familie med mange børn, så når der er gæster kører opvaskemaskinen stort set konstant).

Men hvis du vil spare den 500 mand til en ekstra gruppe, så er fordelingen fornuftig, om end jeg ser der står "vaskemaskine" og ikke "opvaskemaskine", hvilket gør at jeg bliver OBS. Er det opvasker eller tøj vaskemaskine? For tøj vask er der et andet forbrugs mønster på end opvask. ;-)

 

Hej Steensen

Nej det er korrekt. det er opvaskemaskinen i køkkenet, og vi er også på vej til at blive en stor familie, så jeg tænker at jeg gerne vil spendere de penge på en ekstra sikrings gruppe så jeg ikke skal bekymre mig om at strømmen pludselig går når der er mest brug for maskineriet..

tak for svaret, og tak for at bekræfte at han er dygtig nok min elektriker selvom det går lidt hurtigt en gang i mellem, men tid er også penge :-)
er det korrekt at det er denne her type sikringsgruppe elektrikkeren skal tilføje ?

Når du nu har en gruppeafbryder med neozedsikringer i forvejen, kunne du fortsætte med at få monteret sådan en. Men ellers er typen sådan en, som du har vist på dit billede. 

fase
Tredie mulighed er at gå "all in", og få alle dine grupper skiftet til automat sikringer, nu du er igang, men hør din trikker ad, om det ikke er lige så nemt at han leverer afbryderne, så får han hvad han vil have at arbejde med, og du får ikke købt noget forkert, og de par hundrede i forskel overlever du vel nok.

Men ja, en 3 faser + nul som du linker til er korrekt.

Vær lige sikker på at der er plads i din tavle til den ekstra gruppe, før du forventer at kunne få den ind...

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis