Hvorfor en ventil?

Hejsa

Efter at mit gasfyr har været slukket en periode, har jeg et problem med at få det til at køre ordentligt igen. Det er et gammelt scanunit fyr fra ca. 1990 (noget der vist engang blev lavet i Aars) Jeg tænker det nok snart bør skiftes, men hvis jeg med mindre reparationer kan få det til at køre en sæson mere ville jeg være glad. Hvis jeg ringer til en VVS mand vil de ikke kigge på fyret, da de ikke kender det, og tilbyder istedet at sætte et valiant op (ikke hvad jeg økonomisk lige har lyst til lige nu). Desuden kunne det også være fedt selv at kunne fikse det.

Problemet består i at varmen ikke rigtigt kommer til hverken varmtvandsbeholder eller radiatorer. Fyret starter fint op og kører en cyklus. Røret der kommer fra kedlen bliver brand varmt. det samme bliver den automatiske udlufter der sidder lige ved kedlen. Efter første cyklus går der lang tid imellem de næste cykluser. Måske 20-30 minutter (til temperaturen på vandet der løber til kedlen er faldet nok). Det er klart mit indtryk at det er det samme vand der cirkulerer rundt i kedlen og aldrig bliver ledt igennem VVB og radiatorer. Det virker ikke som om cirkulationspumpen har problemer, da man klart kan høre vandet cirkulere.

Jeg tænker problemet er denne ventil (som jeg ikke rigtigt ved hvad er):

Drejehåndtaget kan på ingen måde drejes. Heller ikke selvom den rustne fingerskrue fjernes.
På indgangen (bag fra) er der en samling hvor det ene rør kommer oppe fra kedlen og det andet rør går til VVB. På udgangen sider en 3-vejs motorventil til varmtvandspriotering.
Nedefra kan man se en skala:

Så nu kommer spørgsmålende...
Hvad er det for en ventil?
Er der nogen der kan give et link til en korrekt ventil, som jeg kan erstatte den med? (Gerne VVS-eksperten, da jeg så fald har en lokal butik).
Er jeg helt galt på den? Er det noget helt andet der kan være problemet?

For god ordens skyld skal det nævnes at jeg fandt ud af at systemet (formentlig i minimum et års tid) har kørt med en ødelagt trykekspansionsbeholder. Jeg har baret gået og tappet af og fyldt på især i overgangsperioderne, hvor det også har drillet en smule. Trykekspansionsbeholderen er nu skiftet til en af samme størrelse.
Styringsboksen virker fint. Jeg har en reserve som jeg også for sjov skyld har prøvet af. Ingen af dem melder fejl.

Håber nogle kan hjælpe med nogen tips/info/links.

Hilsen
Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner at være en temperatur regulerings ventil af "kalorius" typen.
Det tynde kobber rør/snor der er i baggrunden, er det ikke forbindet til denne ventil et eller andet sted?

Kan du hive det sorte håndtag ud eller skubbe det ind, og på dén måde kunne flytte på regulerings setpunktet?

Mht. du siger du kan "hører" at vandet cirkulerer i systemet, er det pga. en "skvulpene"/rislende lyd?
I givet fald har du luft i anlægget, der skal ventileres ud først, hvorfor jeg tænker du vil komme langt med at starte fra en ende af, og få udluftet hele dit central varme anlæg.

Er du sikker på der er tryk nok på anlægget?

 

kobber snoren der ses på billedet har ikke forbindelse til ventilen. den går bare forbi.
Man kan hverken hive eller trække i det sorte håndtag. Hvis man hiver piller man bare håndtaget af. Det er meningen at man skulle dreje på den (dog tyder det på at den sidder fast).

Ja, der er en rislende lyd, og der er helt sikkert stadig lidt luft i systemet efter at jeg skiftede trykekspansionsbeholderen igår (problemmet var det samme før jeg skiftede den). Jeg har ikke været alle radiatorene igennem i forbindelse med udluftning. Den automatiske udlufter på fyrret er åben og den er placeret i en højde der er over alle radioterer.

Manometeret på fyrret viser 1.8 bar.
Forsøg at tage et billede af den pågældende ventil lidt længere væk.
Det kunne også være en tryk regulerings ventil/sikkerheds ventil, hvor setpunktet er plomberet så det ikke kan rettes sådan "bare lige".

Din rislen kommer du først til livs når du udlufter "hele fabrikken", du kan ikke regne med at den automatiske udlufter klarer opgaven for dig alene.

 

Ud over udluftning, skal du være sikker på at pumpen kærer. I front af den sidder der en stor skrue / prop. Den kan skrues af og der kommer kun ganske lidt vand ud. Så kan du prikke ind i hullet med et eller andet og der mærke motor akslen, og så mærke om der drejer rundt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har nu været alle radiatorerne igennem og der kommer kun vand ud når jeg åbner for udluftningen. Det virker dog ikke som om at der er udluftning på gulvvarmen i badeværelset.

Jeg har skruet skruen af cirkulationspumpen, og den drejer fint rundt.

Det lykkedes mig at pille den sorte “hætte” af ventilen...
Herefter kunne jeg forsigtigt bruge en tang til at få drejet den en smule. Efter jeg havde samlet den igen kunne jeg, med fyret slukket, bruge håndtaget til at dreje den til yderpositionerne og tilbage til sin oprindelige indstilling. Man kan mærke/høre en fjeder der strammer/løsner. Det ændrede dog ikke noget :-/

Her er nogle billeder lidt længere væk

Jeg har lagt mærke til et par ting, som måske kan hjælpe en der har forstand på centralvarmesystemer...

1) Ved vand-påfyldning stopper trykket med at stige ved ca. 1.8 bar. Jeg gætter på at det er fordi at vandsiden i ekspansionsbeholderen udvider sig. Hvis jeg jeg stopper påfyldning lige ved, eller før, dette punkt, lyder det som om at der kommer en ordentlig luftboble igennem pumpen lige når brænderen slukker. Det larmer godt og det er næsten som om hele systemet slår et slag. Dette sker ikke hvis jeg lader vand-påfyldningen fortsætte til lidt efter dette punkt (stadig 1.8-1.9 bar). Der er heller ikke længere nogen rislen andet end efter den store boble i tilfældet med lavere tryk.

2) Efter fyret har kørt en cyklus, og mange timer efter, er det kun rørene før/efter pumpen(går ind til kedlen) og røret der kommer ud fra kedlen der er varme (og de er brandvarme). Dette er det lodrette og vandrette kobberrør der tydeligt ses på billedet ovenfor. Ingen af rørene der går til/fra VVB eller til radiatorerne bliver varme. Efter fyret har været har været tændt i mange timer kan man måske mærke en smule varme på et rør til VVB og vandet i hanen kan blive en lille smule varmt (eller nærmere lidt mindre koldt).

Kan der været et rør der et stoppet? Jeg lå mærke til at meget af membranen fra den gamle trykekspansionsbeholder kom ud i små stykker sammen med vandet da jeg fjernede beholderen fra systemet.
Annonce
Jeg læste i af de andre tråde at trykket på en ekspansionsbeholder skal være ca. halvdelen af driftstrykket. I samme omgang kommer jeg til at tænke på at der stod på den gamle ekspansionsbeholder at den havde et fortryk på 0,5 bar hvorimod der stod 1,5 bar på den nye (og måske er 1.8 bar, baseret på min oplevelse ved påfyldning af vand).

Kan mit problem før jeg skiftede, simpelthen har været den ødelagte ekspansionsbeholder? Og nu at trykket er for højt i ekspansionsbeholderen?
Eventuelt i forbindelse med/påvirkning af den famøse ventil? For jeg syntes det virker som om at alt vandet løber igennem den istedet for VVB/radiatorer.  
Efter at have set billederne "på afstand", vil jeg med 90% sikkerhed sige at den famøse ventil med fjederen i, er en sikkerheds/tryk begrænser ventil, der får vandet til at løbe i ring mellem tryk og sug på pumpen.
"klonk lyden" kan komme fra første gang denne lettede,grundet den halvt var groet fast.

Denne klonk lyd kan dog også komme fra membranen er sprunget i expansions beholderen, hvis denne ikke kunne klare trykket.

Jeg vil foreslå at du sætter dine radiatores termostater til max temp, for at forsøge at "tvinge" vandet til at cirkulerer ud i hele varme anlægget, og på denne måde få en evt. luft bobbel til at flytte sig.

Alternativt må du igang med procedurene du fandt i de gamle indlæg, med at tappe trykket af anlægget, hvorefter du får tilpasset trykket i din expansions beholder, og herefter gen-fylder anlægget til 1.2-1.5 bar, og så forsøger forfra.

 

kan se der sidder en tre vejs ventil der (den med ledningen  man kan se på billede 2) det kunne godt være denne der er defekt så kommer der ingen vand rundt i systemmet prøv og tage hovedet af den og se om du kan påvirke ventilen manuelt .Jeg er ret sikker på at det  eneste den ventil du har haft hovedet pillet af gør er at sikre der altid er cirkulation rundt i kedlen .jeg tror mere på at det er den elektriske 3 vejs ventil der er defekt .Det er ikke din ekspansion beholder der gør at det ikke virker så længe der er tryk så skal det virke.Det er korrekt at trykket i beholder bør være korrekt men så længe der er tryk så skal det virke

3-vejs ventilen er umiddelbart fin. Jeg har fjernet motoren og manuelt skiftet mellem A og B. Virker umiddelbart fint...

Jeg har sænket trykket på ekspansbeholderen til ca. 0.6 - 0.7 bar og trykket på anlægget til ca. 1.4 bar. Lige fedt har det hjulpet.

Jeg har virkeligt studeret detaljerne omkring hvordan anlægget opfører sig og har konkluderet det må skyldes at varmeveksleren er næsten blokeret af kalk og/eller radiator snavs/rust. Det kan godt være jeg tager fejl, men det giver rigtig god mening med hvordan systemet opfører sig. Det giver også mening i forhold til historikken hvor der er blevet længere og længere i mellembrændercyklus (ikke noget jeg ellers har tænk så meget over, men jeg kan huske at det engang startede en ny cyklus direkte efter en endt cyklus hvis anlægget var koldt).
Det virker som om at det jeg oplever nu er at når cyklus ender slår det øgede tryk bag ud i systemet og får pumpen til løbe baglæns. Det lyder som om vandet lige kommer op og koge. Kobberrøret før pumpen bliver brandvarmt og udgangen fra varmeveksleren forbliver kold. Efter nogle sekunder lyder det som om pumper vender igen og samme kobberrør bliver helt koldt igen. For ikke at mishandle anlægget for meget, men stadig at prøve holde fyret kørende et stykke tid, har jeg sænket den maksimale temperatur til minimum (60-65 grader) og pumpen til minimum (hvilket også er den oprindelige indstilling). Ved et døgns drift kan jeg få brugsvandet op omkring de 40-50 grader, radiatoren er dog kolde, selvom der er åbnet fuldt op. Efter nogle timers drift begynder kobberrøret der går ud af varmeveksleren af blive varmt, og efter et døgn er brandvarmt.

Jeg har bestilt et rensemiddel til centralvarme anlæg som forhåbenligt kan hjælpe (Sentinel X800). Jeg får det en af de næste dage og så må vi se. Jeg tænker at forsøge at lade det cirkulere et døgns tid med pumpen tændt på III, men et koldt anlæg.
Hvis det ikke hjælper, må jeg erkende at det bliver nu jeg skal skifte til noget mere moderne.

Jeg skriver i respekt for jer som har været så flinke at prøve at hjælpe. Tusind tak for jeres input og den tid i har brugt.
Hvis nogen har tanker omkring ovenstående er i meget velkomne til at skrive.
Jeg skriver resultatet at mit rense-eksperiment så snart det er overstået.

Iøvrigt, Steensen, jeg er helt overbevist om at du har ret. Den famøse ventil er en “trykbegrænser ventil”. Skalaen er formentlig i PSI og kunne sikkert erstattes med Danfoss AVDO. Men jeg er ikke længere overbevist om at den er problemet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis