Placering af varmepumpe

Halløj

Jeg ønsker at montere 2 varmepumper inden vinteren sætter ind. nuværende opvarmning er elvarme kombineret med pilleovn i kælderen og brændeovn i stuen. Jeg har kig på mitsubishi's Ln25 hero. Det var svært at overtale konen, men mitsubishi ln25 indedel kan hun lige være med til.

Jeg er dog lidt i tvivl ang placering af indedelen. Jeg overvejer at montere som markeret med rødt på billedet, men er ikke helt sikker på om det er den optimale placering
Huset er 150 kvm og kælderen er 110 kvm

Nogen der har et godt bud?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have dem på en ydervæg, med mindre du vil have tykke kabelbakker indendørs. Vil konen nok ikke synes om ;)
Jep de skal sidde på ydervægge , og du skal have 2 i stueplan , jeg ville nok vælge en Panasonic varmepumpe da de har den højeste SCOP værdi ..........husk på at hver gang varmen går igennem et dørhul falder temperaturen ca 2 gr.C....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Som hovedregel, i huse, skal den monteres i det største rum. Og derfra fordele varmen. Den du har fundet kan levere op til 6,3kw, Men nominel er den på 3,2kw. Vil hellere montere 2 3,5.
Men du undgår nok ikke at skulle op over loftet, til den i gangen.
Den i kælderen er ok, der kan du sætte den til at blæse mod venstre (på billedet)

Kølemontørlærlingen skrev den 29-09-2019 19:49:36

Som hovedregel, i huse, skal den monteres i det største rum. Og derfra fordele varmen. Den du har fundet kan levere op til 6,3kw, Men nominel er den på 3,2kw. Vil hellere montere 2 3,5.
Men du undgår nok ikke at skulle op over loftet, til den i gangen.
Den i kælderen er ok, der kan du sætte den til at blæse mod venstre (på billedet)

Tak for svar. Hvor lang afstand må der være fra ude til indedelen? Har du Evt forslag til en mere optimal placering?
Uden at have set huset, så nej. Kommer også an på hvordan i bruger de forskellige rum.
I manualen til en LN25, står der at den kan max klare 20m rørlængde. Kan dog ikke se om det kræver efterfyldning (er dog sikker på at det gør).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis