Murbindere mellem træ og gasbeton

Hej,

Jeg skal lave en væg af 12,5cm gasbeton på ydersiden samt 9,5cm træstruktur indvendig. Hvilken slags murbindere kan jeg bruge til denne tykkelse ?

/donnib


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal vel ikke bruges murbindere, da du ikke har en hulmur, og din gasbeton er selvbærende. 

Du skruer din træramme fast på indersiden af gasbetonen, husk murpap eller plastikklods til at holde en smule afstand til muren. 

Jeg ville benytte karmskruer til fastgørelsen, de gør sig godt i gasbeton. 


Elektronikteknikeren

Tak for svar. Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg havde tænkt jeg vil lave nogle huller i fundamentet (leca blok 23cm tyk) og stikke nogen gevind stænger i for derefter at montere et fodrem som jeg byggede træ skelletet på og det var den jeg gerne ville binde med gasbetonen men den foreslag du kommer er en anden. Er der nogen fordele og ulemper ved disse to løsninger ? Normalt så bygger man den indre væg først men hvis jeg følger din foreslag så skal yder muren laves først for derefter at skrue træ skelletet på fra indersiden korrekt ?

Nu når jeg alligevel har jeg, hvordan sørger jeg for at holde taget fast altså spændebånd men hvor skal de hen nu da jeg ikke har hulmur ?


 

Hvilken type hus bygges der? 

Spær fastgøres på trærem som skrues ned i gasbetonen. 

Husk BR18 hvis det er relevant for dit byggeri. 

Fodrem giver bestemt også mening, men den skal ikke forbindes til muren. Muren står selv, ved siden af remmen, på fælles fundament. 

Husk murpap under både for og bagvæg. 


Elektronikteknikeren

Selv om du ikke har hulmur, så skal du alligevel have taget spændt fast ved at der er et hulbånd nede fra sokkel op langs inderside af gasbeton op skruet fast i spær eller toprem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Byggeriet er "bare" en værksted. Jeg har nu bestilt mig de 12,5cm Ytong plader til væggen. Jeg tror jeg vil bruge nogle skruer til at skrue fra træ sidden og ind i gasbetonen og hvis det ikke virker kan man altid skrue fra gasbeton siden og ind i træet. 

Det der undrede mig var at jeg fik at vide at der ikke måtte komme murpap mellem træ og gasbeton (altså murpap i bunden men ikke på højsiden) samt skulle der under ingen omstændigheder dampspærre. Kan det være rigtigt ?


 

Forklar lige det med murpappet lidt yderligere, det er ikke helt tydeligt hvor det drejer sig om. 

Selvfølgelig skal der dampspærre, hvem siger at der ikke skal? 


Elektronikteknikeren

Hvis der ikke kommer damp i rummet, er der ikke brug for dampspærre. Skal værkstedet opvarmes og isoleres?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har startet et anden tråd til de andre spørgsmål. Følg med her : https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/227294/s/dampspaerre-murpap-og-vindtraekbaand


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis