Svejset vinyl som køkkengulv. Gulvmand?

Et gammelt slidt og skævt plankegulv i køkken vil jeg gerne have spartlet/nivelleret og derefter lagt svejset vinyl på. 

Hvad skal jeg kigge efter, når jeg skal finde en god gulvmand? Skal de have en eller anden certificering?

Hvordan bliver samlingerne bedst lavet der hvor der er rør i gulvet? 

Hvilken type vinyl skal man gå efter til et køkken? Det må selvfølgelig gerne være slidstærkt, kun kræve normal gulvvask og minimal pleje, og man skal kunne bore huller i det, uden at det revner (til køkkenelementerne). Materialet skal heller ikke afgive lugt, og det skal gerne være allergivenligt.

På forhånd tak :) 





16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dem der arbejder med det skal have certifikat for at kunne udføre de nødvendige svejsninger når det udføres i vådrum - det består både af noget kursus og en prøve. Ikke meget ift om pågældende håndværker kan gøre det ordentligt men det er ihvertfald et sted at starte.

De plejer også at kunne vejlede ift gulvspartel ifh undergulvet - dit gulv skal være tørt og stabilt for at det kan holde fast i mere end et par år.

http://www.gulvfakta.dk/vaadrumsfakta/montering-af-vinyl-i-vaadrum.aspx

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH

tak for dine svar. Jeg vil kigge nærmere på siden. Det skal ikke være et vådrum, da det bare er et køkken.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nu kender jeg ikke dine grunde til at du vil have svejset vinyl. Det kan sagtens laves med linoleum, som kan købes i bredde på 4,5 m. Det kan alle gulv/tæppe firmaer lave


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som elvmand siger


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det kan da være det ender med den løsning så. Jeg har længe tænkt på løsningen med svejset vinyl, fordi jeg gerne vil have et gulv uden alle mulige samlinger og ombuk i hjørnerne..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nu var der heller ingen der sagde at det skulle være vinyl til vådrum man brugte i køkkenet :-)

Men dem der kan finde ud af at lave det i vådrum kan ihvertfald også gøre det i et køkken - der skal det jo bare skæres til langs kanten - de forhandlere af tæpper som også sælger vinylen har enten selv eller kender en gulvmand de stoler på.

Ang. materialer ville jeg aldrig overveje det. Moderne vinyl fåes i et utal af designs, er vedligeholdesfrit og væsentligt mere slidstærkt end linoleum. Det påvirkes ikke af eg fedtpletter fra den varme karryolie der spruttede da man fyldte kyllingen i den varme pande -eller tabte rødbeder da glasset skulle ud af køleskabet og var glat.

Det anvendes tit i gang og modtage-arealer i alle typer offentlige institutioner netop pga de egenskaber - og så lugter det ikke efter afvaskning som linoleum har tendens til og tåler stort set alle kemikalier i en normal husholdning.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak BOFH. “Ang. materialer ville jeg aldrig overveje det” - hentyder du da til vinyl til vådrum? Altså at du bare ville bruge alm. stærkt vinyl?

I næstsidste og sidste afsnit af indlægget synes jeg at svaret er at " han aldrig ville vælge linoleum". 

Vi har og har haft linoleum i køkken i ca. 25 år, ( det er skiftet 2 gange, sidst i forbindelse med køkken flytning ) men oplever ikke nogen af de negative sider der nævnes.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, tak Ev elmand. 

Kajsa2 skrev den 25-08-2019 11:25:12

Tak BOFH. “Ang. materialer ville jeg aldrig overveje det” - hentyder du da til vinyl til vådrum? Altså at du bare ville bruge alm. stærkt vinyl?

Nej det var vinyl generelt ift linoleum - der er kun krav om at den kraftigere kvalitet anvendes i vådrum (fordi samlinger skal svejses) - i køkken er der frit valg på alle hylder, slidstyrken er ca den samme.

Læs evt mere på eg Pergo's hjemmeside.

https://www.pergo.dk/da-dk/artikler/derfor-bor-du-vaelge-et-vinylgulv-i-stedet-for-linoleumsgulv

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også