Støvvæg, opbygning

Jeg skal have opbygget en støvvæg på et sted, hvor en dør åbner indad i rummet. Dvs. det skal være et kasseformet skelet, der måler ca. 90 cm x 90 cm i dybde og bredde. Højden fra gulv til loft er ca. 2,5 m, og loftet er lavet af gips. 

Hvordan gør man?

Jeg vil helst undgå at lave huller i gulv og loft. Der er en væg på den ene side af døråbningen, som man kan skrue lægter ind i. Det anbefales, at man sætter spænd mellem lodrette lægter og loftet, men hvad skal man bruge som spænd, og hvordan?

Har I nogle gode vejledninger til det? Meget gerne med fotos eller tegning eller video. :)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skru en wire op under loftet langs væggen med døren. Monter ringe i kanten af to sammensyede lagner, der kandække fra gulv til loft. Monter velcro lodret i siderne for tæt slutning.

Under brug skal lagnerne være overdoucede med vand. Det holder på luftbåren støv.


 

Tak for forslaget, men det skal være helt tæt og med store plasticstykker, som jeg ville sætte på med malertape. Så kan de også udskiftes hvis nødvendigt.

Det der med plastik og malertaper syntes jeg aldrig ender godt. Der kommer nemt tryk fra vind som hiver plastikken løs. 

Jeg ville bruge uldals forslag ellers skal det være kraftig plast som fæstnes med hæfteklammer eller lignende 


Ask

Du kan få dem "færdige", prøv at google/youtube støvvæg.

Du skal bare sørge for at teleskopstængerne kan nå loftet, og købe en rulle malertape til utæthederne. Har ofte brugt dem, bl.a. ved ombygning på hospitaler, hvor kravene er ret skrappe.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Ask, ja jeg tænkte også at sætte det fast med hæfteklammer og derefter malertape. Er bare i tvivl om hvordan man konstruerer det simple skelet af lægterne, så det ikke braser sammen.

Regmos, teleskopstænger har jeg også efterspurgt i flere byggemarkeder, men endnu ikke fundet. 

Prøv at kikke hos Harald Nyborg. Svalk har dem i programmet og Svalk forhandles da i de fleste byggemarkeder.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også