Montering af vinkelkøkken

Hej ALLE

Jeg er igang med at montere mit nye ikea køkken. Køkkenet er “L” formet og da husets vægge er gamle mødes væggene i en spids vinkel. Jeg har montere underskabene så fronterne har en 90 graders vinkel ifht til hinanden og har på den måde korrigeret for væggenes skævhed.  Men var det nu også klogt, ifht opmåling og tilpasning af bordpladen? Hvad er Best practice? Skal fronterne stå parallelt med væggen, eller skal vinklen være ret mellem fronterne på de to sider af køkkenet?   FYI den skæve side har en difference på 3 cm over 185cm. 

Vh

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på siden.

Hvad med bordpladen - er den dyb nok? Hvis du får "en fri" bordende skal du også have en dybere "slutplade" på korpus for at lukke helt af ind til væggen.

Det enkleste havde været at lade dine skabe følge væggen.


Søren O

Skal du have Ikea til at lave hjørnet? De laver kun 90 gr hjørner.

Hvis man selv skærer i en speciallavet bordplade ryger garantien. Det var i hvert fald hvad jeg fik at vide, da jeg ellers havde ville have bestilt en ekstra dyb bordplade hvor jeg havde planlagt selv at skære ud til en vindueslysning. Så jeg måtte hjem igen for at måle ekstra grundigt op.

Mit køkken er også et vinkelkøkken, så jeg rettede væggene inden jeg satte køkkenet op. (Rummet skulle totalrenoveres). Den sidste skævhed blev optaget af en rille i vægbeklædningen og vægfliserne. Det var således ikke nødvendigt med en skureliste.

Palle Dam 


Hvis korpus ikke er i vinkel i forhold til hinanden, får du vel er problem med bordpladen, hvis det er en standard vinkelsamling - ellers er du ude i bordpladen skal speciallaves i vinkelsamlingen - og så tror pengene løber hurtigt 😬

Jeg forstår det sådan at hjønet er spids vinkel, så det er "ydervingerne " på bordpladen der ikke kan være der. Så slutpladen må være ok.

Det er lige galt om skabene følger væggen eller er i vinkel. Hvis man lader skabe følge væggen kan man ikke få samme afstand fra låge og ud til skabs kant. Det er det der ses bagefter. 

Jeg ville absolut lade skabe stå i vinkel, og så kan man hugge lidt ud i væggen så bordpladen kommer tætter på hjørnet. Men jeg ville helt sikkert save af bagkant på bordplade ( uanset garanti ) så det meste af fejlen udlignes der. Men den skal naturligvis stadig kunne gå ud over låge kant. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis