Sprøjtemaling af døre VS maling af dørkarme

Jeg er igang med at bestille en maler til at male min dørkarme, der siger han bruger NCS 0502-Y som er standard. Ham der skal sprøjtelakere vores døre, vil ha farve koden for at matche dørens farve. Han siger dog at 0502-Y er en gullig nuance, og forslår 0500-n. 

Maleren siger det normal med hvide vægge, og gullige dørkarme da de så ikke bare går i et med hinanden. Plus det er sværer at se snavs på en gullig end en kridhvid farve.

Jeg er nu meget i tvivl.. hvad "plejer" man at gøre når man maler døre/karme i hvide nuancer? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi er selv ved at renovere og har malet både væg/karme i ncs 0500-n, lige nu er døren ikke larkeret endnu. Der er en tydelig forskel i farven som jeg ikke mener ser pænt ud (det ser ud til der er malet med 0502-Y på døren), vi har også planer om at få lakeret dørene for at skabe sammenhæng når renoveringen er færdig.


Jeg har vedhæftet billede for at du måske kan se forskellen.

0502-y er lidt gullig i det den er IKKE den hvid men det er den malerlære som sweedoor bruger på deres døre og karme, holde man 0502-y op mod en ren hvid så syntes jeg at man godt kan kalde den  nikotinhvid...... har for øvrigt selv sweedoor men 0502-y og er ikke videre imponeret/super glad for den Nuance, men det var den eneste man kunne få da vi nye døre, 

Vi har døre fra Ikast Door - også lidt gullige i det i forhold til det karmene er malet med - men der var ej heller noget valg.. man kunne få "hvid2 eller "hvid" (der så er lidt gullig)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hejsa. Kan fortælle dig at alle nye huse der bliver lavet har farven s0502-y eller ral 9010 på træværk vinduer og døre. Fordelen er præcis at det ikke fremstår så beskidt. Men i sidste ende kommer det an på dig selv. Når jeg har malet flyttelejligheder har det mange gange været 0500-n der har været standard pga kunden. Men sprøjtelakerede døre og vinduer kommer i s0502-y eller ral 9010 fra fabrikken.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Bidstrupsen skrev den 25-06-2019 15:08:20

Jeg er igang med at bestille en maler til at male min dørkarme, der siger han bruger NCS 0502-Y som er standard. Ham der skal sprøjtelakere vores døre, vil ha farve koden for at matche dørens farve. Han siger dog at 0502-Y er en gullig nuance, og forslår 0500-n. 

Maleren siger det normal med hvide vægge, og gullige dørkarme da de så ikke bare går i et med hinanden. Plus det er sværer at se snavs på en gullig end en kridhvid farve.

Jeg er nu meget i tvivl.. hvad "plejer" man at gøre når man maler døre/karme i hvide nuancer? 

 Sørg få at få lidt af den maling ham der sprøjtelakere dine døre med, til dine karme.

Jeg fik ny facadedør til vores hus for 9 år siden, kort tid efter renoverede jeg vores entre, og skulle så sætte "kantlister" som skjuler mellemrum mellem dør og væg, jeg gik først i silvan, og fik lavet en 1 liter RAL 9010(s0502-y), kom hjem, malede en test, og indså at den var altså ikke samme nuance, så tog jeg i silvan igen, og de sagde maskine kune godt have svært ved at lave det præcis i så små mængder, de prøvede så igen, og heller ikke denne gang kunne de matche farve(selvom de jo havde farvekoden) nu gad jeg ikke tage i silvan mere, så tog jeg flugger. og denne gang hjem med endnu en maling som ikke var samme farve. den var dog tættere på, så jeg malede og glemte det, man kan dog stadig godt se det ikke er samme farve..

Prøv for sjov skyld at gå ind på google, og søg på Ral 9010, og tryk på billeder, der er meget forskel hvad de forskellige mener er ral 9010.. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også