Placering af dørhængsler og hvordan minimere man at træ slår sig?

Hejsa,

Håber der måske er en erfaren tømmer eller snedker herinde, som kan hjælpe med et par spørgsmål :)

Første spørgsmål går på placering af dørhængsler, mener at have hørt eller læst engang at man normalt placere hængslerne 1/6 op fra bunden og 1/6 ned fra toppen, samt et lidt over midten eller midt på.

Men hvordan med tung dør og 4 hængsler, hvor anbefalingen er to hængsler i toppen, et midt på og et i bunden, kører man så et hængsel 1/6 op fra bunden, et midt på og tophængslerne 1/6 og 2/6 ned fra toppen, eller hvad er der af anbefalinger og huskeregler?

Andet spørgsmål går på hvordan man bedst sikre at et stykke tømmer ikke slår sig.
Jeg tænker på at skære langsgående riller, lidt a la hvad man ser på en vinduesramme og lignende.

Men hvordan i praksis, hvis man endelig har fundet en nogenlunde lige regl, der helst ikke skal vride over tid.

Hvor dybt skærer man, på hvilken side af træet, hvor langt ind fra siderne og hvor mange spor?

Selvfølgelig uden at det går alt for meget ud over styrken i træet.

Håber der er nogen som har nogen gode erfaringer at dele ud af ;)


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det erdin mening at lave døren afreglar, så lad være. Køb nogle stykker limtræ.


 

Du spørger vel efter træ til dørhammer? Det kan du sgu da ikke bruge krydsfiner til.


 

Tror vidst vi er på vej ud af et sidespor her...
Du nævnte limtræ, kan kun finde det i store dimensioner.
Så spurgte om det måske var gulvstrøer du mente, da det er nærmere i dimensionen og sammenlimet af 3mm træ.

Nej, jeg skal ikke bruge nogen dørhammer   

Er der virkelig ikke en tømre eller snedker der lurer med herinde, som kan hjælpe mig videre med mine spørgsmål?  


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis