Er dette asbest??

Kære alle, jeg vedhæfter billeder af rørføring i vores kælder. Kan I melde tilbage om det ser mistænkeligt ud? Er det asbest? Og er asbest i ubrudte rør kapslet godt nok? Kan det trænge igennem fx. det brune sækkelærred på et af billederne? Puha, er temmelig bekymret...

Hvad tænker I? Huset er bygget i 1917, rørenes alder kender jeg ikke. De store rør er fjernvarmerør, der kommer ind i huset. De mindre er nok fjernvarmerør til viderebringelse op i huset. Rørisoleringen på billederne 1,3,4 er bløde/giver efter ved tryk. De gråmålede store rør er hårde i hjørner/bøjninger. De store rør - der er jeg særligt bange for det brune lærred - kan der så være asbest lige inde bagved?? Hvordan byggede man isoleringen op? Flere er med lærred og pap, nogle er malede, andre blot med lærred. Håber at høre nogle bud!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan sagtens være asbest i isoleringen i hjørnerne. Det trænger ikke igennem karton, væv og klister hvis det er hel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Ev Elmand, ved du hvilken rækkefølge man pakkede isoleringen i? Altså, hvor sidder asbesten typisk? Er den pakket ind i pap og så lærred eller kan det være kun lærred (som det så kan drysse ud igennem (!)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der er ikke noget af det man kan se der ligner asbest men måske er der noget i hjørnesamlingerne. Under alle omstændigheder vil jeg ikke være bekymret, asbesten kommer ikke ud af lærredet og hvis du vil være helt sikker så giv det noget maling så det bliver tæt.

Ny isolering laver du med rørskåle der passer til rørenes diameter, som du kan købe i byggemarkedet.

Efter billederne at se består isoleringen af stenuld/rockwool. Det sorte er det crepepapir, som rockwoollen er pakket ind i. Udover isoleringen er der et lag pap, som holder sammen på isoleringen og får det til at se jævnt ud. Yderst er der så et lag lærred, som kan males efter behov. 


fase

Der er helt sikkert brun asbest omkring bøjningerne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
puggie skrev den 22-05-2019 12:53:25

Der er helt sikkert brun asbest omkring bøjningerne.

 Og hvad bygger du den påstand på? Der blev brugt andre materialer uden indhold af asbest til at danne hjørner. Man kunne for øvrigt udmærket lave hjørner med den brugte rockwool.


fase

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/206906


Prøv at rulle lidt ned der er billeder af materiale jeg selv fik analyseret. Hvis isoleringen er fra før 1972-73 måske endda 1975 så det overvejende sandsynligt. 


Hjørnene på trådstarters billeder ser også lidt tykkere og hårde ud.


Har du fået analyseret nogen isolering fra trådstarters isolering? 


fase

Ved I om hel rørisolering er tæt? Jeg har enkelte gange, 1-3, støvsuget nogle fjernvarmerør som de mener der var asbest indeni. Kan asbesten komme igennem lærredet ved støvsugning eller er der altid pap til at holde det inde? Hvordan er isoleringen pakket normalt? På forhånd tak.

Du kan se på mit sidste billede at asbesten ligger umiddelbart under gazen/lærredet. Hvis der er perforeringer pga gammel afskallet maling så ryger det jo lige igennem. Men hvorfor i alverden støvsuge disse rør, en våd klud ville være bedre.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også