10cm sandpude eller ekstra isolering

Hej alle gør det selv folk og håndværkere. 

Vi har købt hus med krybekælder (se billeder), og jeg har brugt de sidste dag på at gennemlæse mange relevante indlæg omkring nyt terrændæk, rionet, kantisolering og radon. 

Men ønsker lidt råd fra jer. 

Vores plan er at lave nyt terrændæk i hele huset, på nær de 2 badeværelser, hvor krybekælderen allerede er nedlagt. Vi skal have gulvvarme og svømmende trægulve i de fleste rum, og klinker i gang areal. Vi kan os skal lave så meget som muligt selv.

Ud fra tegningerne på huset, er der klaplag i bund af krybekælder og 50 cm frihøjde. Min første tanke var at lave en sandpude på 10 cm, 30cm isolering, rionet med gulvvarme og afsluttet med 10 cm flydebeton. (selvfølgelig med kantisolering, radonspærre osv)

Men tanken om at køre 14-15 m3 sand ind og afrette inden isolering, tager lidt pusten fra mig. 

Hvis det viser sig at eksisterende klaplag i krybekælder er plant.. kan jeg så istedet ligge 40cm isolering altså uden sandpude? I så fald hvilken trykstyrke isolering skal jeg som minimum vælge?

Indervægge bliver stående og om nogle år har vi planer om at udvide badeværelse, så der vil blive bygget en mindre indervæg af gips (2,2m) placeret ovenpå nyt terræn. Jeg tænker at trykstyrken skal kunne bære denne.

Hvad tænker i? 

Sandpude eller ekstra isolering? Samt hvilken trykstyrke 

På forhånd tak

Morten Farcinsen


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok fjerne klaplaget og køre sand på så det passer med 2 x 220 mm isolering. Du skal ikke frygte 14 M3 sand det kan jo køres ind med et transportbånd hvilket hjælper en del på det


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvad er årsagen til, at du anbefaler at fjerne klaplag? 

Vedr sand har jeg regnet lidt på det, og som du skriver kan det godt klares uden de store problemer. 15-20 timers arbejde for én mand, hvis det er med trillebøren og skovl. 

Er der andre som vil byde ind med deres holdning? 

Du skriver både rionet og svømmende gulve. Det er 2 forskellige konstruktioner. 

Ved rionet og beton er S 80 ganske udmærket i trykstyrke hvorimod man ved svømmende gulv med varmefordelings plader bør bruge S 250 

Det er en meget lille ting i forhold til hele projekt at køre 14 - 25 m3 sand ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik. 

Beklager mine dårlige fagord. 

Det jeg mente, var at trægulv skal ligge løst på beton. 

Så du vil anbefale 10 cm sand og 300 mm s80? 

Den anden løsning med 400mm er ikke holdbar? 

400 mm er ok, og det kan stadig bruges ved trykstyrke S 80. Men du bør enten fjerne det nederste klaplag eller gennemhulle det. 

Du kan under ingen omstændigheder forvente at det er jævnt nok til isolering. Alene navnet klaplag siger jo at det er lagt ud og klappet med en skovl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil jo fjerne det for man rydder op inden man går i gang med at bygge op. Det et levn fra en tidligere konstruktionsmåde som ikke bruges mere. Derfor vil jeg fjerne det. Det kan måske også give problemer i forhold til åndbarhed og sådanne ting. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis