Briggs and Stratton oser og overopheder

Havetraktor overopheder efter ca 5 minutter, først ved større belastning, efter 5 minutter mere oser den ret konstant.

Mekaniker kan ikke finde fejlen, så er det her, Lav-Det-Selv kommer ind i billedet :-)

Alle gængse grunde iflg manualen er tjekket, motorolien er 10W-40, hvilket iflg manualen er bedre end dem, de normalt anbefaler. Overvejer at skifte til B&S's egen, men tvivler på, det hjælper.

Så jeg er på bar bund...

VH Henrik

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

B&S har det bedst med en gammeldags SAE 30 olie, som deres egen, men normalt giver det bare et større olieforbrug at anvende multigrade olie.


Har du korrekt oliestand i motoren.

Er motoren ren og fri for skidt der kan hindre kølingen..

Prøv at tjek din lyddæmper om den skulle være faldet sammen...

Tjek at ventilspillerummet er i orden....

 


Vi prøver igen, i morgen --

Følger lige med... ikke for at hijacke tråden (undskyld), men står selv med et måske lign. problem.

Har også en ældre havetraktor med B&S motor (model 287707 type 1255-E3), som har samme problemer ved høje omdrejninger (og specielt når den bliver varm). Det kommer til udtryk ved en mindre eksplotion hvorefter motoren "taber pusten".

Indtil videre har jeg renset kaburator, skiftet benzinfilter, skiftet tændrør, stillet ventiler, skiftet top-pakning og ventildæksel-pakning. Men det har ikke hjulpet.

Den starter rigtig fint, og kører rigtig godt, bare kun ved lave omdrejninger. Desværre så lave, at det ikke er nok til at slå græs.

På nogle B&S kunne ventil styrene gå løse, mener det gav nogenlunde de problemer, men som jeg husker kun OHC, dem hvor ventilerne sidder i topstykket, løsningen er nyt topstykke.

Men slidte knaster og ventilløftere, eller dårlige ventiler/sæder kunne måske også være tilfældet, når det meste andet er prøvet.

Men mangler motoren kompression, pga slidte cylinder/stempel eller ringe,, bliver det ikke godt før det er udbedret.

Det kunne jo være interessant at lave en kompressions test, for er den ikke i orden, skal det udbedres. Kan ikke huske hvad kompressions trykket bør være, men det kan man sikkert google sig frem til. 

Du kan købe en kompressions tester i bla Thansen, og Biltema til rimelig pris.

En lille youtube her.

 



Vi prøver igen, i morgen --

Hej alle.
Tusind tak for input.

Oliestand ok, kompression ok, ventiler og deromkring ok, motor og omgivelser rene, lyddæmper ok, motor kørt ca 100 timer, så burde ikke være slidt. Men nu prøver jeg med en gammeldaws SAE 30 olie og tager den derfra.

Så foreløbig tak! Fedt forum her.


Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis