Blande forskellige typer solcellepaneler

Er begynder mht solceller, så det er måske et dumt spørgsmål...

Overvejer at købe nogle (evt brugte) solcellepaneler på dba.dk og bygge et solcelleanlæg billigt.

Men er lidt i tvivl om et par ting:

1. Kan jeg blande forskellige typer solcellepaneler (dog kun monokrystallinske ). 

2. Hvordan finder jeg ud af hvilken inverter jeg skal bruge? Er der et sted hvor jeg kan læse hvordan vælger/dimensionerer en inverter?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

både ja og nej, men mest nej.....

hvis de kobles i serie kan du i teorien mikse og laveste ampere vil begrænse de andre - i praksis vil det ikke blive godt med mindre deres ydelse (under samme forhold) er næsten ens.

kobler du 3 stk 200 watt i serie med 1 stk 50 watt vil du sandsynligsvis samlet få noget som ligner 4x50 watt eller i alt 200 watt.

det vil således være bedre at nøjes med de 3 stk på 200 watt som så vil give 600 watt.

da alle paneler yder forskeligt afhængig af temperatur og vinkel vil du i praksis altid være begrænset af det dårligst ydende panel.

hvis du beslutter dig for at prøve så skal de være de have tæt på samme produktionskurve

tjek evt at paneler har samme max strøm og ca. samme kortslutningsspænding

der er ikke muligt at koble forskellige paneler parallelt men det vil man normalt slet ikke gøre - heller ikke med ens paneler.


den samlede strøm/spænding bør under alle forhold helde sig inden for din lader/converters specifikationer.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis