Findes åndbår transparent epoxy - og kan det gå oven på Conteco?

Hej LDS

Vi drømmer om et Conteco-lignende betongulv i vores kælder. Jeg har købt ind opretning af gulvet, og var i færd med at bestille Conteco-systemet. Der er imidlertid den udfordring, at Contecos Sealer ikke må benyttes, når der er fugt stigende op fra gulvet. Det er der i vores kælder.  

Derfor er jeg nu på jagt efter alternative løsninger. Jeg overvejer:

1. Benytte dele af Conteco systemet til at få den rette overflade og derefter male over med åndbar transparent epoxy.

2. Finde en helt anden farve / maling til at male over mit fuldspartlede gulv og derefter give åndbar epoxy.

3. Male med åndbar hvid højglans epoxy ovenpå det fuldspartlede gulv (vil helst ikke denne løsning).

Er løsning 1 mulig? Kan man uden videre hælde transparent epoxy / anden form for lakering ud over Conteco?

Alternativt modtager jeg gerne forslag til at få lignende rå beton overflade i slidstærk finish til kælderrum.

Bedste hilsner

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selvnivelerende spartel som slibes let og med gulvmaling på. 

Jeg har brugt Jotun maling på epoxy base direkte på gammelt kældergulv, og det er ikke skallet af. 


Elektronikteknikeren

Gulvmalinger er ikke åndbare og epoxy er alt ikke åndbar


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Epoxy fås skam også som diffusionsåben og vandgennemtrængelig. 


Elektronikteknikeren

Du skal været OBS på at epoxy vil ændre gulvets udseende. Det vil få et “wet look” og blive markant mørkere.

Så test for Guds skyld med inden du fyrer epoxy på. Taler af bitter erfaring.

En løsning jeg har selv har lavet er at støbe overfladen med Skalflex Gulvspartel Fiber. De angiver at den finerforstærkede udgave netop kan anvendes til design gulve.

Efterfølgende forsegling med TASKI Jontec Technique Free og så en gang Taski Polish.

Begge dele gør gulvet mørkere, men ikke i nærheden af den effekt Epoxy giver.

Du bør dog tjekke med Skalflex om fugten er et problem. Hvis det er tilfældet? Så ville jeg undersøge om en gang Wandex inden flydespartlen ikke kunne løse problemet? 

Tak for gode inputs.

Henrik19: Har du mon et billede af dit gulv?

I første omgang vil jeg gerne undgå at male gulvet i en farve - men blot sigte efter det rå Conteco look.

Savner derfor stadig inputs på, om det er muligt at male diffusionsåben epoxy oven på Contecoen  


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Har du snakket med Conteco. Det må jo alt andet lige have noget erfaring med det og evt. forslag hertil.

Dette er lige sakset fra Contocos hjemmeside.

"Conteco Beton Sealer kan fravælges mod istedet at benytte 2-3 ekstra lag Beton Color Sustainer. Dette benyttes i kældre der kræver en diffusionsåben overflade, eller på vægge udenfor vådrum. Bemærk at Beton Color Sustainer vil være smudsafvisende, men ikke multiresistent!"

Tak for svar Børgealle.

Jeg har snakket med Conteco, der anbefaler den løsning du selv har fundet på deres hjemmeside. Jeg er imidlertid ret hook på at få en "multiresistent" overflade, og er bekymret for at have et gulv, der blot er "smudsafvisende" - det er lidt et vidt begreb.

Conteco vil ikke selv kommentere på, om det er muligt at overmale med en diffusionsåben epoxy, da "det ikke er testet med systemet".

Derfor er jeg fortsat på jagt efter erfaringer / kvalificere bud på, om det kan lade sig gøre at male epoxy oven på conteco, uden at "ødelægge" noget.

Tjamanam skrev den 21-05-2019 07:07:31

Tak for gode inputs.

Henrik19: Har du mon et billede af dit gulv?

Ikke det bedste billede, men du kan se beton-gulvet på billedet jeg postede i denne tråd.

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/220313

Tjamanam skrev den 21-05-2019 20:35:11

Tak for svar Børgealle.

Jeg har snakket med Conteco, der anbefaler den løsning du selv har fundet på deres hjemmeside. Jeg er imidlertid ret hook på at få en "multiresistent" overflade, og er bekymret for at have et gulv, der blot er "smudsafvisende" - det er lidt et vidt begreb.

Conteco vil ikke selv kommentere på, om det er muligt at overmale med en diffusionsåben epoxy, da "det ikke er testet med systemet".

Derfor er jeg fortsat på jagt efter erfaringer / kvalificere bud på, om det kan lade sig gøre at male epoxy oven på conteco, uden at "ødelægge" noget.

 Hej Tjamanam.

Hvilken løsning endte I med at vælge? Jeg skal selv i gang med at lave samme løsning i en kælder hvor gulvet skal være diffusionsåbent, så den fugt der kommer kan komme ud. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også