Er flamingo for grovkornet til at lave en "plug" til at bruge som form til støbning af kulfiber

Hej,

Jeg skal lave en "plug" eller form, som jeg kan dække med kulfiber for at støbe et motorcykel sæde. I USA bruger de styrofoam, som er flamingo så vidt jeg ved, men det flamingo jeg kender består af en hulens masse bobler/kugler som jeg ikke tror er nemt at slibe på uden at det fnuldre af. Findes der flamingo der er mere finkornet uden de bobler/kugler, og hvad hedder det? Eller hvad skal jeg bruge?

Og bonusspørgsmål: Hvad kan jeg bruge af lim til at lime det sammen med når jeg laver min form?

Mange tak

Søren


Mvh Søren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har før lavet forme til glasfiber af flamingo, det kan godt slibes, evt kan du trække en gang spartel over det.
Der fås så hut jeg visker noget lim der er egnet til flamingo, men ellers montagelim.


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Styropor eller EPS fås også finkornet og er let at arbejde med. Afsted til byggemarkedet, de har som regel plader i 5...10 cm tykkelse, omkring 60 x 100 cm størrelse til isolering.

Du kan bruge sav, kniv, fil, varmetråd mm. til udformningen.

EPS-klodser limer du sammen med alm. snedkerlim. Det er meget vigtigt at undgå lim med opløsningsmidler (acetone, sprit, benzin...), det får EPS til at "smelte".

Der er ingen grund til at bruge kulfiber, glasfiber er meget lettere at arbejde med og giver et bedre resultat. Polyester som klæber er forbudt (opløser EPS), du er nødt til at arbejde med Epoxy.

Et tip: se om du har en modelflyverklub i nærheden, de ved helt sikkert en masse om EPS og glasfiber.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

de gange jeg har lavet forme har det netop været til polyester, dog har jeg så givet dem en omgang pakketape udover når emnet er formet færdigt, ellers er det som Bent skriver, at polyesteren opløser flamingoen.


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Fedt med de gode svar, mange mange tak

Mvh Søren


Mvh Søren

Hej

Jeg har lavet både surfbrætter og rulleskøjtestøvler af både kulfiber, glasfiber og kevlar.

Jeg vil give Bent ret i, at kulfiber er skudt lidt over målet, med mindre du vil have det til at stå i ren sort kulfiberlook. Hvis det skal males, er glasfiber fint. Du kan købe hele pakken, epoxy glasvæv , kulfiber m.m.,i Biltema, hvis du ender med det.

EPS (ekstruderet polystyren skum) er rent skum ikke i kugler som flamingo.

Hvis du får brug for at lime stykker sammen, er min erfaring, at man skal undgå lim helt ud til den overflade man skal bearbejde. Limen vil altid være en smule hårdere end skummet og herved opstår der let buler når man skal pudse skummet til. Det er super let at bearbejde, men dig selv og dit værksted kommer til at ligne noget der er løgn. Hvis du bliver fristet af at lave det i kulfiber, skal du huske åndedrætsbeskyttelse, da kulfibrene er så tynde og spidse, at de let sætter sig fast i lungevævet. 

God fornøjelse 

Vi ser gerne fotos af processen, hvis du vil dele det med os.

Hilsen Johnny



Johnny cnc
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har planer om lidt forskellige dele, og nogle skal stå som umalet kulfiber, men sædet skal males. Hvordan er glasfiber nemmere? Vægt er også en prioritet, vejer glasfiber meget mere end kulfiber?

Åndedrætsbeskyttelse, hvad skal man bruge der? De engangs papir nogle, eller noget bedre?

Ja jeg deler det gerne herinde når jeg er nået så langt

Mvh Søren


Mvh Søren

Sådan en pakke her f.eks.? https://www.bygmax.dk/jackopor-eps-60-220x600x1200mm-144m2-pk.html



Mvh Søren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også