Udskiftning af el-radiator

Hej 


Jeg har afmonteret en el-radiator som var tilsluttet som nedenfor:

Sort i øverste højre

Blå i nederst højre

Rød i nederst venstre

Når jeg i dag måler volt med mit multimeter får jeg 220v når jeg forbinder øverste højre med én af de to andre. Der sker intet ved at forbinde de to nederste.

Så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal forbinde dette kabel? Håber at I kan hjælpe!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tidligere var jordforbindelsen rød. Nu er den gul/grøn. Derfor forbindes den gul/grønne til den røde.

Blå forbindes med blå, og den brune forbindes med den sorte.


Søren O

Der sidder sådan en her som jeg heller lige helt kan gennemskue hvordan fungerer 

Den tidligere var på 300w

Det er jo et natsænknings / weekend ur. Det kan være lavet på den måde at der sendes en ekstra fase ud til radiatorer som nu uret er programmeret til. Du kan sandsynligvis lave samme nummer med afbryderen lige ved højre side af uret. 

Det kan virke på den måde at der sendes strøm ind til en lille modstand der så varmes op. Denne kan ligge ligeved siden af føler i termostat. Så tror termostaten at det er varmere end virkeligheden er. Derved sænkes temperaturen i lokalet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du måler 230V mellem den øverste til højre og de to andre, vil jeg gætte på at du skal forbinde brun til den øverste til højre og den lyseblå til den nederste til højre. Den sidste burde være jord, fordi uret sikkert styrer fasen. For at være sikker kikker du lige om den røde var forbundet til jordklemmen i den gamle varmeovn. Er den det skal den gulgrønne forbindes til samme klemme som den røde.


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 19-05-2019 00:43:33 For at være sikker kikker du lige om den røde var forbundet til jordklemmen i den gamle varmeovn. Er den det skal den gulgrønne forbindes til samme klemme som den røde.

 Jeg har den desværre ikke længere. Kan man måle sige frem til jord?

jenshøj skrev den 18-05-2019 22:35:26

Tror ikke på, at rød er jord i dette tilfælde. Den ser nu også ret brun ud på billedet.

Er der noget styring med natsænkning et sted i installationen? Hvilken effekt kunne den gamle radiator yde?

 Hvad kunnen rød(brun) så være? Og har effekten af dem gamle en betydning?

Jeg ville kende effekten af den gamle for at udelukke at radiatoren kører på flere faser/400V. Det gør den ikke, når det er 300W.

Jeg tror, som EV skriver, at natsænkingen styrer den ene af de to terminaler, som du kan måle 230V til.

Prøv at slå natsænkningen fra/til og mål igen om du har 230V på de nederste terminaler.

Pil evt. udtaget ud af vægen og tag et billede at ledningerne bagpå. Det kan også hjælpe os på vej.

Bag i udtaget er ledningerne:

Venstre nederst - grøn/gul

Øverst højre- brun (eller rød svært at se)

Nederst højre - blå


Det er ingen påvirkning, hvis jeg slukker for for elementet ved siden af tidsstyrringen på eltavle (Siemens på billede 2)

Gør det noget forskel på noget? Eller skal jeg bare forbinde blå til blå, brun(rød) til brun(rød) og gul/grøn til gul/grøn?

I mit hoved er det lidt mærkeligt at jeg kan måle 220v ved at at forbinde den rød(brun) med gul/grøn. 

Giver det mening? 


Bh Frank

Forbind så farverne passer. Når der er grøn/gul bag udtaget er det med overvejende sandsynlighed jord, hvilket var hvad vi manglede at få afklaret.

Måling at fase til jord på 220V er forventelig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis