Sommer-/vinterventil oliefyr, virkemåde?

Hvordan virker den sommer-/vinterventil på oliefyret, som man drejer fra sommer til vinter, og omvendt, egentlig?


Hvis hustruen og jeg eksempelvis har været beskidte og svedige efter hårdt havearbejde, og går i bad ved 14-tiden, og så igen ved 21-tiden før sengetid, kan fyret godt have svært ved at have varmet vandet i varmtvandsbeholderen på 160 liter ordentligt op igen, så vi får et lunkent bad nr. 2 der sidst på dagen, og det undrer mig nu ærligt talt at 7 timer ikke er nok til at varme vandet op igen?!


Kan det på nogen måde have noget at gøre med at jeg aldrig indstiller denne sommer-/vinterventil, men at den står fast på “vinter”??


Med venlig hilsen

 

Lars F.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er meget få oplysninger du kommer med. Der er rigtig mange muligheder når du blot skriver oliefyr. Et par billeder af dit anlæg vil fortælle rigtig meget.

Hvis varmt vand cirkulerer rundt i hele dit radiatorsystem hele sommeren uden behov for opvarmning, spilder du energi - og dermed penge.


Søren O

Jeg har desværre ikke lige mulighed for at tage billeder af fyret, og jeg kan ikke rigtig finde noget på nettet, men det er et mindre håndtag/“hane” der sidder på rørene i fyret, hvorpå der er to pile der peger hver sin vej, og teksten “vinter” når man drejer det den ene vej, og “sommer” når man drejer det den anden vej (måske det hedder noget helt andet end “sommer-/vinterventil” i fagsprog?). Jeg FORMODER (men ved det ikke), at man lukker lidt af for vandet til radiatorerne når man drejer det mod “sommer”, men SPØRGSMÅLET er om man så samtidig lukker op for mere tilgang af varmt vand til at opvarme varmtvandsbeholderen?! For i tilfælde af at det forholder sig sådan, er mit problem jo i teorien løst.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Prøv da at stille ventilerne på "sommer". Når du lukker af for radiatorerne, har vandet ikke anden mulighed end at løbe over til varmtvandsbeholderen.


Søren O
Søren O skrev den 19-05-2019 17:55:33

Prøv da at stille ventilerne på "sommer". Når du lukker af for radiatorerne, har vandet ikke anden mulighed end at løbe over til varmtvandsbeholderen.

 Det er jo så det jeg ikke ved noget om :-), men det bør det gøre, mener du?


Jeg prøver at stille den over mod “sommer”, det er da et forsøg værd - mange tak for svarene :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis