Flytte radonsug

Jeg har hen over vinteren målt radonværdier på over 700 bql/m3, så inden familien og jeg selv begyndte at blive selvlysende fik jeg monteret to radonsug. Det ene med en kraftigere motor, end den anden. Nu har de kørt i et par dage og radonsuget med den kraftigere motor går mig faktisk svagt på nerverne. Jeg kan simpelthen høre den inden døre. Det lyder som et fly i det fjerne, eller en emhætte der kører i et fjernt rum.  Radonsuget står direkte op ad husmuren og jeg tænker at flytte det væk ud mod skel...MEN, hvordan griber jeg så det nemmest an? Det støjende sug er monteret således:

Den sorte streg er en jeg har tilføjet, for jeg tænker om jeg der kan save røret over og være så heldig at kunne samle et nyt rør på der? Er der nogen minimums-overlap der bør være? Eller skal jeg vitterligt til at banke hele røret ud af soklen  (basicly starte forfra) ?  Jeg kan desværre ikke forlænge oppe fra toppen af leddet hvor alurøret starter da røret skal løbe under jorden for ikke at blive mere en øjebæ end det ellerede er.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke lige gennemskue hvilken slags støj det er. Er det en susen ville jeg da tro at suget simpelthen er for kraftigt.

Er det derimod en brummen er det sandsynligvis vibrationer fra ventilatoren der bliver overført tilfører og måske tilmed huset. Nu ved jeg ikke hvor ventilatoren er sat fast, måske der kunne komme lidt gummi imellem? Afkobling iform af et par stumper flexslanger er heller ikke ueffent. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg vil kalde det en "summen"..lidt af hvert. Den er monteret med 2 skruer ind i væggen, og jeg kan godt forsøge at lægge en gummi-liste imellem beslag og rør og se om det hjælper i første omgang, det er jo et nemt forsøg. Tak for forslag.

 På sigt tror jeg dog det ender med at den skal flyttes.

Du kan sagten købe en muffe-muffe 110 mm, og køre videre derfra, måske der skal tages lidt af væggen. Så fortsæt i orange længere væk. Er du under jordhøjde ?.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Det er lige under jordhøjde ja. Det orange led slutter omtrent 1-2cm under normal jordniveau. Er det sådan en her du mener:

Ja præcis, det er to "hun" stik / muffe. Du skal jo ende i en muffe. hvor din bøjning skal på. Men lyd er altid noget djævelskab. Men det at du suger skulle gøre det. Du kan jo lave en test. Tror jorden vil tage noget af lyden.

Og som altid, orange udendørs, grå indendørs. Nogen sagde engang at de orange udvikler giftig røg ved brande. De gør de grå ikke. Ved ikke om det er rigtigt. Det kommer fra denne side, som så mange andre guldkorn.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce

Hejsa 


Hvilken typer motor og hvilken effekt har du på dit radonsug? Mine forældre har netop monteret alle rør til suget og vi skal nu finde en motor til at suge. 


Mvh Søren 

Der hvor du har stregen er på en bøjning. Den går kun få cm ind i sokkel og er nem at trække ud og så bruge et lige rør i stedet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skongsted skrev den 01-06-2019 22:11:42

Hejsa 


Hvilken typer motor og hvilken effekt har du på dit radonsug? Mine forældre har netop monteret alle rør til suget og vi skal nu finde en motor til at suge. 


Mvh Søren 

 Det er sådan en her:

https://www.biltema.dk/byggeri/vvs/ventilation/ventilator/rorventilator-o125-mm-2000038114

Det er den støjende af dem. Den anden er med mindre effekt, men ved ikke præcis hvilken. Kan finde ud af det hvis det er vigtigt. Gider ikke skille den ad hvis det er lige meget

Jeg ville nok skifte suger til den mindre model. Det eneste der kræves er at der er en lille luftbevægelse igennem gruslaget under dine gulve. 

Men igen lyd og oplevelse af larm er noget vanskeligt noget. Der er tendens til at når man har begyndt at irritere sig over en lyd så er det svært at ignore igen selv om det dæmpes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er så fint. Tak for dit svar. Mvh Søren

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis