Udregning af vaskemaskine til solcelleanlæg

Hej med jer.

Jeg vil gerne være helt sikker inden jeg bestiller hjem.

Jeg har en vaskemaskine på 2000-2400w, kører på 230 volt og det vil så bruge ca. 10,5 Amp.


Mit solcelle anlæg kan fås i både 10 & 20 Amp, 12 volt og batteriet jeg har er på 12 v - 105 Ah.

Min inverter kan levere 3000 w fra 12 v til 230 v.

Jeg er nu lidt usikker på hvor mange Ah jeg har på mit batteri efter de er lavet fra 12 til 230 v, samt det tab der nu skulle opstå undervejs. 

Først ville jeg tro at de 10 A på anlægget ville være nok, men nu tænker jeg at jeg skal op i 20 A. Men er det overhovedet lovligt på sådan et system. 

Hvis lortet brænder af samt huset, så skulle forsikring jo helst ikke sige nej du, du har ikke overholdt loven 😅

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Går du op i spænding, går du tilsvarende antal gange ned i strøm, og omvendt. Plus tab i konverteringen, Ca. 20% er ikke helt skævt. 

Du skal have Ca. 200A sol ved 12v = 2400W.

MEN.

Så kan du også kun vaske når solen skinner. 

Hvis en vask tager én time, og det er overskyet, bruger du 200Ah. Hertil skal du have et batteri på mindst 400Ah, da man dimensionerer efter at tillade en afladning på 50% da batteriets levetid forkortes betragteligt ved dybdeafladning.

Ovenstående betragtning gælder som sagt hvis en vask tager en time, og du kører 100% på batteriet. Der er ikke taget højde for tab i konvertering. 

Det er i øvrigt sjældent at du i Danmark kan få dine solceller til at yde 100%. 

Det kan du i sommermånederne når der ikke er overskyet, og solen står optimalt. 


Elektronikteknikeren

Hvis du skal forsyne din vaskemaskine udelukkende fra dit solcelleanlæg, kræver det et ordentlig anlæg. Lad os regne lidt på det. 2300W ved 12 V giver en strøm på 2300W/12V = 192A. Dit batteri er på 105Ah, som svarer til en afladestrøm på 105/20 = 5,25A i 20 h. Den anden opgivelse på Ah er afladestrøm i 10 h. Det giver en strøm i 105Ah/10h = 10,5A. Den effekt vil du kunne trække er 105 Wh på dit batteri. Vi skal nu se på Wattforbruget på vaskemaskinen. Det er 2400W i lad os sige 0,5h. Det giver 1200 Wh. Som et groft overslag skal du have din batterikapacitet øget med mindst en faktor 1200Wh/105Wh = 12. Du har ikke fortalt noget som helst om, hvor dit anlæg skal bruges eller noget om, hvor meget solcellerne kan levere. Det har betydelig indflydelse på batterikapaciteten.


fase

Du har virkelig styr på det 👌 Jeg forstod det meste af det, dog ikke det hele desværre 😅

Altså lad os sige jeg vasker efter solen er gået ned, så har selve solcellen da intet at sige længere i regnestykket? Grunden til jeg siger det er at min nuværende solcelle kun er på 20w. Så derfor håbede jeg på at batteriet ved fuld opladning kunne nå at køre en maskine fuld? Vasker ikke særlig tit nemlig. 

Hvor det skal bruges er vel heller ikke relevant? Men du får da alligevel et svar, i en kolonihave 😊

Men med de tal lyder mit projekt lidt håbløst, jeg frygter nu at batteriet på ingen måde er stort nok. Og selvom jeg havde en 200w solcelle kørende samtidig med vaskemaskinen, så ville det heller ikke kunne gøre det 😥

Hvor det skal bruges er vel heller ikke relevant? Men du får da alligevel et svar, i en kolonihave 😊

Der var nu mere for at finde ud af om der var noget 230V i nærheden, eller bekymrer det mig ikke, hvor det skal bruges. Din 20W solcelle har ingen betydning på belastningen.

Har du overvejet en vaskemaskine til campingbrug. den bruger kun få watt til at drive motoren. Du skal så selv fylde vand af en relevant temperatur på maskinen.


fase

Der er 230v lige over hækken hos naboen. Vi er snart derhenne i relationen og problem stillingen vdr. solcelleanlægget at jeg nok bare smider en ledning over til ham når jeg en sjælden gang skal vaske 😂

Det 105 Ah batteri er gel og burde kunne tåle dybe afledninger. Men jeg kan forstå at jeg faktisk skal bruge omkring 4 af dem for det kan hænge sammen og det er noget skidt, det bliver dyrt 😅

Den løsning her jeg har præsenteret har faktisk kun kostet mig 1050 kr alt i alt. Vaskemaskinen var gratis 😁

Sådan en camping vasker lyder smart, har dog aldrig stødt på en 🤷‍♂️


Ja tusinde tak for indsigten. Jeg havde desværre misset dit første anlæg, men det giver meget mere mening omkring batteriet nu 🙂🙂

Meget af energien går til at varme vandet op. Derfor afhænger det meget af hvilken temperatur du vasker ved. Hvis du vasker ved 20grader og måske ikke centrifugerer ved højeste omdrejninger, så er strømforbruget meget mindre end en 90 graders vask med fuld centrifugering.

Data fra en tilfældig vaskemaskine:

60grader, fyldt maskine 0.81kWh

60grader, halvfyldt maskine 0.57kWh

40grader, halvfyldt maskine 0.51 kWh

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis