Før vand og fjernvarme ud af hus


Hej. 

Vi er ved at bygge garage, 2 meter fra huset. 

Det bliver en selvstændig bygning, hvor jeg  lægger gulvvarme i, og sætter et toilet, og en håndvask. 

Hvordan vil i smartest få rørene ud af huset? 

Jeg har gravet et hul på 120 cm udvendig, og har fundet min vandtilførelse. 

Jeg er under sokkel på huset. 

Billederne er taget præcis lige ud fra hinanden. Det sorte rør med vandtilførelse, er det samme rør på begge billeder. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både vand og varme skal tilsluttes efter målerne, så du er nødt til at lave nye tilslutninger. Hvis du har indirekte fjernvarme, skal varmen tages fra sekundærsiden af varmeveksleren. Afløbet fra det ny toilet og håndvask kan du føre til eksisterende brønd.


fase

Du skal sikre dig at dine rør ikke kan fryse. Normalt ligger varmerør ikke ret dybt, men det betinger at der er cirkulation på rørene i frostperioder. Så her vil jeg foreslå at lave hul gennem sokkel.

Vandrøret skal ned i frostfri dybde, kravet er 1,2 m jorddækning over røret. Dette rør ville jeg lade gå ned under sokkel.


Søren O

Har du været forbi komunen og fortalt dem du ligger vand/kloak ind i garagen.

bbr skal jo ligsom vide det 

Hej. Ja det hele er blevet søgt om, og godkendt.

Så der skal bare bankes fliser og beton op indenfor, og så ellers graves helt ned under sokkel? og rørene ud der?

Ja det er måden på det. Men du behøver nok ikke et banke flere kvm. op. Det vil kunne lade sig gøre med en hånd pælebor eller pælespade. Men det betinger jo at der hugges lidt op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis