Fugt i tagkonstruktion

Hej!

Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at være færdig, og opdager at jeg har fået fugt på den kolde side af min dampspær. Det ret frustrerende, da jeg mener alt er lavet efter bogen.

For lige at pensle det hele lidt mere ud får i lige nogle flere oplysninger på mit hus.

Taget er et flat tagpaptag med en hældning på 10 %

Opbygning:

Tagpap
krydsfiner
Bjælker
Isolering (hardbatts)
Dampspærre

Taget er lavet som et kompakt tag uden uden ventilation.

Man kan se små fugtdråber overalt. Hvad har jeg gjort forkert?

Huset har ikke været helt opfattet og affugtet da jeg lade damspær det eneste jeg kan komme i tanke om er at det er fugt der har været ophobet og efter der er kommet varme på frigivet..

Håber i kan komme med gode råd

Mvh. Niels 

Hej! Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Forstår ikke hvorfor du siger det er en forkert dampspær, det en tyk en som er CE godkendt og 100 % tæt. Så ved ikke hvad den anden skulle gøre bedre?

Altså hvis fugt kan komme væk og der ikke kan komme fugt nedefra og op, og der altid er varme på huset, så kan jeg ikke se hvordan der skal kunne dannes fugt og råd i taget? 

Altså det ene prøve hul er midt i min tagkonstruktion og vandet gik væk efter 2 dage , så det vil det jo sige der er ventilation, ellers giver det jo ikke nogen mening at vandet er væk og sjovt nok skete det først da jeg åbnede op i begge ender af taget. 

Ellers burde vandet jo have gået op i træet fra starten af, da jeg startede med at varme huset op.

Men du mener altså at taget vil rådne op, hvis jeg ikke skifter til en Intelligent og fugtadaptiv dampspær? 

Framos skrev den 18-05-2019 12:39:56

Forstår ikke hvorfor du siger det er en forkert dampspær, det en tyk en som er CE godkendt og 100 % tæt. Så ved ikke hvad den anden skulle gøre bedre?

 Har du læst hvad de større firmaer skriver der skal gøres? 

Men ellers lyder det til du har besluttet dig så se tiden an 🙃🙂


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Framos skrev den 18-05-2019 13:14:14

Altså det ene prøve hul er midt i min tagkonstruktion og vandet gik væk efter 2 dage , så det vil det jo sige der er ventilation, ellers giver det jo ikke nogen mening at vandet er væk og sjovt nok skete det først da jeg åbnede op i begge ender af taget. 


 Hvordan ved du at vandet er væk igennem hele din konstruktion? Altså at dine tag krydsfiner ikke er opfugtet? 

Tænker du kigger kun forneden uden at se hvad der er oppe... 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg ville "bide i det sure æble" og pille loftbeklædningen ned og udskifte dampspærre. Og tjekke fugtniveauet naturligvis.

Hellere det end at bo i et hus hvor jeg hele tiden ville gå og spekulere på om min nærmeste nabo hedder hr. skimmel.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Eller etablere udluftning i taget. Men det kræver lidt mere info om opbygningen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu tænker jeg bare højt, det er muligt jeg tager helt fejl..

Fugten er væk siger du ved at se på de par huller du kan se, ja du kan ikke længere se kondenseret fugt, men det betyder jo ikke fugten er væk. 

Hvis de første billeder af kondeseret fugt, er fordi luften inde i konstruktionen er nedkølet(om morgenen, eller bare en kold dag) betyder det ikke fugten er væk. hvis de senere billeder er taget mens taget er varmet op, og luften derinde er varmet op, så luften kan indeholde mere fugt, og den kondenseret fugt så igen vil være optaget i luften..

Det er muligt fugten er kommet ud, men prøv og kig igen i morgen tidlig, det kan være det er tilbage igen, når den samme luft køles ned, også er problemet ikke væk... 

Det kom lidt igen da solen bagte løs på mit tag, men virker til at være mindre ene før. Har lavet et inspektionshold og det ser rigtig godt ud. Og det skal lige siges konstruktionen har være lukket i over 2 måneder.

 Træet er rent og tørt.

Men har en kolleger der er tømrer og læser til bygningskonstruktør og ham har jeg sendt billeder fra da jeg starte med at bygge huset og til nu, step for step og han viser det hele til underviserne og så må vi se hvad deres konklusion bliver. 

For er godt nok forvirret over hvor mange holdninger der er.

For ifølge Orla er huset i livsfare og nu har min lukkede konstruktion været lukket med dampspær i over 2 måneder og så burde der jo være tegn på skimmelsvamp, men det er der ikke og træet er tørt.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis