Fugt i tagkonstruktion

Hej!

Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at være færdig, og opdager at jeg har fået fugt på den kolde side af min dampspær. Det ret frustrerende, da jeg mener alt er lavet efter bogen.

For lige at pensle det hele lidt mere ud får i lige nogle flere oplysninger på mit hus.

Taget er et flat tagpaptag med en hældning på 10 %

Opbygning:

Tagpap
krydsfiner
Bjælker
Isolering (hardbatts)
Dampspærre

Taget er lavet som et kompakt tag uden uden ventilation.

Man kan se små fugtdråber overalt. Hvad har jeg gjort forkert?

Huset har ikke været helt opfattet og affugtet da jeg lade damspær det eneste jeg kan komme i tanke om er at det er fugt der har været ophobet og efter der er kommet varme på frigivet..

Håber i kan komme med gode råd

Mvh. Niels 

Hej! Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ingenioeren skrev den 16-05-2019 21:39:11

 Super-jeg troede du bare var nysgerrig  ! Men så fik vi da lige repeteret lidt omkring dampspærrer og fugtdiffussion.

 He He jo jeg var også nysgerrig 😊😉🤔

Og faktisk godt du lige skrev i denne tråd til fremtidig brug


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Var det ikke muligt at få etableret noget udluftning, istedet for at pille hele taget ned?..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har nu snakket med 2 tømrer og 1 bygningskonstruktør og selvfølgelig Orla. Der er lidt forskellige meninger om hvad de siger. En siger at jeg skal prøve og smække en masse varme på og være sikker på der er åbnet op i begge sider af taget. En anden siger der kan laves svale haler på taget med ca. 80 cm mellemrum. 

De virker ihvertfald enige om at jeg lige skal prøve være lidt varsom med at rive damspæren ned, men lige prøve nogle af de andre ting. 

Ellers har jeg skaffet mig en Dantherm CDT 35s industri affugter bare lige for at være sikker på, at jeg får alt fugt ud indefra og så har jeg min varmepumpe til at varme huset op med.

En anden snakkede om man også kunne skubbe rør med huller i gennem isoleringen  fra den ene ende til den anden af tager så man fik lavet ventilation. 

Det med at min dampspær decideret skulle være en forkert, synes jeg ikke jeg kan få dem til at sige. Det vigtigste var At den var så tæt som muligt, så der ikke kan trænge fugt fre huset op i taget.

Men nu giver jeg det lige lidt tid og så tager jeg dagligt billeder gennem mine prøve huller og ser om fugten fra damspæren kommer væk.

Jeg kan ikke sige andet end at du selvfølgelig selv vælger dine rådgivere, og som mennesker er flest, griber de jo fat i de halmstrå som nogen rækker ud efter dem.

Hvert minut du giver situationen, forværrer du dit problem, da du jo har lukket din trækonstruktion inde sammen med en masse fugt, og hvert minut starter der sikkert svampesporer op med at spire. (prøv at lægge et stykke fugtigt konstruktionstræ ind i en lukket plastpose i stuetemperatur!! Men det har du faktisk ikke tid til at vente på!).

Hvad er svalehaler på taget??




Ligger tagkrydsfineren helt ned til isoleringen?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Framos skriver at han har u-ventileret tag, så hans tag krydsfiner må ligge direkte på isoleringen. Men Framos, jeg forstår ikke du venter og ser om fugten forsvinder for hvor skulle den forsvinde hen? 

Det logiske jeg kan tænke på er, at din dampspærre er tæt så ned af kan den ikke komme. Tagpap er også damptæt, faktisk lige så tæt på som en PE dampspærre folie så op af kan det heller ikke komme. 

Så er der ud til siderne men jeg tror ikke det bare lige sådan at få skubbet så meget fugt ud igennem 300 mm isolering og spær. 

Jeg tænker i værste tilfælde så får du skubbet fugten opad (når du sætter en masse varme på nedenunder), men den kan så ikke komme ud pga. tagpap og så får du opfugtet din krydsfiner, som jo har ry for at være et godt sted for skimmel. 

Tjae, held og lykke med det i hvert fald...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 17-05-2019 10:43:54

Framos skriver at han har u-ventileret tag, så hans tag krydsfiner må ligge direkte på isoleringen. 

Lad ham selv svare på det. Det er ikke nødvendigvis tilfældet

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Her er også et par link fra et par kendte leverandører omkring opbygning og brug af fugt adaptiv dampspærre

Rockwool

Phonix tagpap


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nu der gået 2 dage siden jeg har åbnet op i begge ender af huset og det ser ret lovende ud. For har altid haft varme på huset  (varmepumpe) men fugten gik ikke væk. Men siden jeg åbnede op i siderne er det altså gået væk.


Det er midt i konstruktionen fugten er gået væk.


Næste billede er i siden af taget.


Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis