Fugt i tagkonstruktion

Hej!

Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at være færdig, og opdager at jeg har fået fugt på den kolde side af min dampspær. Det ret frustrerende, da jeg mener alt er lavet efter bogen.

For lige at pensle det hele lidt mere ud får i lige nogle flere oplysninger på mit hus.

Taget er et flat tagpaptag med en hældning på 10 %

Opbygning:

Tagpap
krydsfiner
Bjælker
Isolering (hardbatts)
Dampspærre

Taget er lavet som et kompakt tag uden uden ventilation.

Man kan se små fugtdråber overalt. Hvad har jeg gjort forkert?

Huset har ikke været helt opfattet og affugtet da jeg lade damspær det eneste jeg kan komme i tanke om er at det er fugt der har været ophobet og efter der er kommet varme på frigivet..

Håber i kan komme med gode råd

Mvh. Niels 

46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilken dampspærre bruger du?

Er der varme på, og har det evt. været tændt inden monteringen af dampspærre?

Har du sikret dig at træet m.m. er tørt inden dampspærre monteres?

I hvilken rækkefølge er konstruktionen udført (bl. hvornår er dampspærre monteret)?

Hvad er forskellen på de to dampspær og Hvordan ser man forskellen på dem😅?

Mvh. Nils

En diffusionstæt dampspærre er ofte en plastfolie af en art hvorimod den "intelligente" dampspærre kan have mange forskellige udseender, men ofte en anelse "stofagtig".

Undskyld, men ud fra dit spørgsmål, skønner jeg at du har brug for teknisk rådgivning til dit projekt. 

Jamen så er damspæren korrekt og købte også en kvalitets dampspær.

Kan det være at jeg ikke har fået affugtet, for havde ikke affugter på? Og startede med at lægge isolering og dampspær i februar og da jeg så satte varme på frigav alt den fugt der har været i konstruktionen ?


Ok kan fugten godt finde ud igen nu det er en kompakt konstruktion?😅


Ja, må have en ud og se på det

Annonce

Det er solen der skal "bage" din fugt ud af konstruktionen ned gennem dampspærren.

Hvis du har haft en form for varme på huset i en periode (selv en kortere), inden du monterer dampspærren, kan der være drevet en masse fugt op i tagkonstruktionen, og ophobet sig her.

Fugtadaptive dampspærrer kan normalt ikke håndtere byggefugt, så konstruktionen skal i princippet være tør, når du isolerer og monterer dampspærre.

Hvad hedder dampspærren forøvrigt?

Tænkte det nok, for har haft en gasvarmer på og det lavede utrolig meget fugt... 

Men vil du tro at fugten med tiden selv kan komme ud, hvis jeg har åbent ud til begge sider af taget?


Eller skal man rykke damspæren ned igen og fugte ud og så sætte den på igen? Det vil nemlig være et ret stort arbejde, da jeg har fået loftbeklædningen på😅

Kan ikke huske mærket på damspæren, men den er CE godkendt og købt i Bauhaus, den burde være lige efter bogen og sat på med dampspær tape så det hele er helt tæt (den var lysegrøn husker jeg)

Og tusind tak for at du vil hjælpe mig lidt på vej, det jeg virkelig taknemmelig for:-)

"Lysegrøn"??  Er du sikker det ikke er en diffusionstæt dampspærre (plastfolie eller tilsvarende).

Den type loftskonstruktion skal i princippet være lufttæt, så der skal ikke være åbent i siderne.

Hvis der er for meget fugt over din dampspærre, er det en større sag at få det ud, da du ikke bare kan tage dampspærren ned, da der så bare kommer mere fugt derop og kondenserer om natten.

Har fundet den dampspærre jeg har brugt og der står CE/EN13984-red. 20577-09/18 på rullen. Hvad jeg kan google mig til, så er det Isola dampspærre folie. Hvid/grå i farven.

Nedenfor har jeg sendt nogle billeder af det fugt jeg har.

Ved ikke om du vil vurdere det til at være for meget eller om det kan “bages væk” af solen?

Vedhæftede filer:
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis