Skift af cirkulationspumpe

Hej,

Jeg har et mindre gulvvarme anlæg i min kælder med 2 kredse - der sidder en ældre cirkulationspumpe på som jeg gerne vil skifte.

Jeg har købt en Alpha2, og har set følgende video om udskiftning:

https://www.lavprisvvs.dk/video/grundfos-alpha2-cirkulationspumpe-monteringsvideo/

Det ser jo simpelt nok ud, så jeg tænker jeg har mod på det selv, men i video'en har han lukkehaner for vand både før og efter pumpen - som jeg ser det, så har jeg lukkehane på fremløbet (sort) og en lukkehane på tilbageløbet, men ikke en lukkehane efter pumpen.

Samtidig er der en kobling af en art på rørene imellem fremløb og returløb som sidder efter fremløbshanen.

Jeg er lidt i tvivl om jeg bare kan lukke begge haner og afmontere pumpen, og montere den nye som i video'en, eller om jeg skal ud i udluftning, vandpåfyldning og andre ting jeg ikke aner noget om, og som der ikke ser ud til at være haner til heller.

Min umiddelbare tanke er at hvis jeg lukker for fremløb så står pumpen højere end rørene, og så burde det ikke betyde noget at jeg ikke har en lukning lige efter pumpen fordi vandet står lavere end pumpen jeg piller af. Er det korrekt antaget?

Mange tak for hjælpen :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En måske brugbar information er at jeg er på et direkte fjernvarmesystem i resten af huset, så der er ikke pumper eller andre ting andre steder end til det der styrer det her gulvvarme i kælderen...

Da der er tryk på dit varmeanlæg vil det løbe temmelig meget vand ud hvis du ikke får lukket både frem og retur. Men der jo både en sort og en rød hane, så luk begge, og det vil være begrænset hvor meget der kommer. Jeg går ud fra at de 2 isolerede rør er føderør fra fyret.

Ude ved fyret / fjernvarmen er der en viser der sikkert viser 1,5-1,8 bar. Det er det ca.  tryk der skal være. 

Det er også der du lukker mere vand på. Er du i tvivl så kom med et billede af det område.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Mange tak for hurtigt svar.

Jeg har ingen viser - måske fordi det er direkte fjernvarme?

De to isolerede rør er koblet på fjernvarmen.

Jeg har vedhæftet et billede fra hvor fjernvarmen kommer ind, og til det anlæg det kører over i.


Når du har direkte fjernvarme skal du under alle omstændigheder lukke for de 2 haner der sidder hvor fjernvarme kommer ind. Så er du sikret imod oversvømmelse og evt. skoldning. 

Der er så ikke nogen problem med påfyldning igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis