Udsparing i bærende bjælke i carport

Hej herinde.

Jeg er ved at bygge en integreret carport om til en lukket isoleret og opvarmet garage, som er i direkte forlængelse af huset.

Taget bliver båret af limtræsbjælker på 440x100 i siderne, som understøttes 2m fra huset og i hjørnet 8m fra huset. Ca 15 cm af bjælken er synlig under udhænget. 

Garagen skal have vindue og dør lige ved ydersiden af den stolpe som er 2m fra huset.

Her er problemet! Jeg vil have dør/vindue helt op til udhænget. Det kræver at jeg laver en 15cm høj udskæring i limtræsbjælker.

Hvis jeg laver en yderligere bærende stolpe 4m fra huset på den anden side af udskæringen, således at de 2m, hvor bjælken reduceres fra 44cm til 30cm er understøttet på begge sider, kan det gå?

Se her på billedet hvor dør/vindue skal være (hvor der mangler sokkel)

Hvad siger I?

/Anders 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du roligt gøre. Nu har du et frit spænd på 6,0 m. Efter at du har sat den nye stolpe op, er din frie spændvidde kun 4,0 m.


Søren O

Det var også min tanke. 

Dog var jeg lidt bekymret over at save i limtræ mens det er under belastning. Det har jeg aldrig gjort før og overvejede lidt om det kunne finde på at revne i længden. 

Men understøttelsen burde naturligvis holde sammen på træet og spændingerne. 

Det er ikke spændvidden der var min bekymring, men mere udskæringen i bjælken.

Der kommer forresten også lodrette 125mm reglar pr. 60 cm under bjælken resten af vejen til hjørnet, som også kan understøtte bjælken.

Hvis du sætter lodrette regler pr 60 cm, behøver du ikke nogen stolpe. Det er sådan alle træhuse bygges

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis