Afrense billede, det skifter farve?

Jeg har købt et par malerier på auktion. Det ene er ret kedeligt i døde farver, det andet er mere ekspressivt.


Men jeg begyndte med det "døde"- med at støve af med microfiberklud, og så omhyggeligt opvredne (hårdt opvedre!) i økologisk kærnemælk fnokfri vatrondeller.


Jeg tog de anbefalede 10 x 10 cm, dog nedad billedet så ca. 1/4 del. Himlen er blevet fin blå og hvid, men nogen af de grønne farver er blevet grønne- med hvidt over "kridtede"- som min underviser i billedkunst sagde, og foragtede dybt for 20 år siden. Himlen er derimod helt fin!

Så jeg blev noget nervøs! Men billedet er fra 1945 (så kvaliteten i malingen kan jo også være diskutabel!)

Det er et klitlandskab med to får, et noget atypisk motiv for kunstneren, tror jeg, da nettet mest har billeder af ham "fra Gl. Skagen"- og de ligner ikke dette her specielt meget. Derfor var det nok billigt! Det er mere skitseagtigt med store strøg og bred pensel.

Jeg kan ikke se på rondellerne, at der gå andet en sort/grå snavs af, i hvertfald ikke farve.

Så skal jeg bare trække vejret dybt og fortsætte? Kan hvidlige partier i det grønne skjules af skidt og møg?

I øvrigt kunne det nok blive mere interessant med fernis (kogt linolie), lidt som forskellen på en tør og våd strandsten... Meen, det tror jeg nu ikke, jeg vil.




Mvh
xpinny
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også