Erfaring med overfladebrænding af træ?

Hejsa


Jeg pønser på at lave lidt forskellige småting med ubehandlet træ.. noget af det vil skulle enten i jorden, eller i jordkontakt.

Jeg har læst lidt om iverfladebrændt træ(også kaldet Shou Sugi Ban)

Men kan ikke helt blive klog på, om det skal være cedertræ eller lignende? 

Spørgsmålet er egentlig, hvordan Fyr egner sig, da det jo koster en brøkdel.. alternativt kunne Lærk måske bruges, det er jo også rimelig tilgængeligt..

Alt i alt.. har I erfaring med dette? Både i forhold til træsorter og evt. Overfladebehandling efterfølgende ( nogen siger kogt linolie skal være godt..)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt bruge fyr, og brænde det på overfladen.
Det som den teknik gør, er jo dels at fjerne en hel masse fugt fra overfladen og dels at skabe et sod/kul lag der beskytter mod diverse dårligdomme.
Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, fyr er en forholdsvis blød træsort (jo hårdere træ du bruger jo længere holder det), så du skal ikke forvente at det holder lige så længe som feks trykket fyrretræ ville gøre under samme betingelser.
Der findes feks trætjære som dels trænger ind og dels lægger en hinde der gør at svampe har svært ved at få fodfæste, men igen er der intet der holder evigt, og naturen vinder i det lange løb    

Som gammel spejder har jeg oplevet at et stykke træ der kun var delvist brændt i en bålplads kunne ligge i rigtigt lang tid, inden naturen fik has på det, selv sammenlignet med et andet stykke træ der ikke har været udsat for flammerne, så teknikken virker.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak Henrik


Jeg har bestilt nogle stolper i lærk..  tanken er at brænde dem, og evt. Give dem kogt linolie, med fungicid..

Da du nævnte trætjære, tænkte jeg: nej da.. Jeg vil ikke røre ved sådan noget stads.. indtil jeg fandt ud af, hvad det var 🙂

Det er da også et rigtig godt bud.. 

Jeg kan ikke gennemskue, hvad der er bedst (holdbarhedsmæssigt) tjære eller kogt linolie..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ved ikke med behandling af stolperne, men det er vigtigt at de står i sand/grus, det øger holdbarheden betydeligt.


Vi prøver igen, i morgen --

Hejsa


Jeg er nu færdig med at brænde mine stolper.. De er blevet super flotte, synes jeg!

Er der nogen af jer, der kan anbefale en behandling af dem? Jeg vil egentlig gerne undgå at ændre deres udseende..

Jeg overvejer pt:

 Auro træbeskyttelse (af miljømæssige hensyn)

TungOlie, eller Kinesisk olie(dog er den der lige er tilgængelig, formentlig ikke ugiftig (Biltema)

Linolie med fungicid

Trætjære, med linolie, fra Linoliebutikken..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Lærk i jordkontakt behandles bedst med trætjære. De andre produkter du nævner er gode, men bare ikke til dit projekt. 

Linolie bruges primært på lærk inden tjære og før montage for at forhindre revnedannelse når der sømmes eller skrues. Linolie har ingen konserverende effekt, men hærder på nåletræs cellevægge som derved beskyttes mod oxidering. 

Trætjære virker bedst på nåletræ, og på lærk øges holdbarheden betragtelig.

Er tjæren under 20 grader har den konsistens sirup. Varm tjære er meget flydende.

Trætjære trænger derfor bedst ind i træet når den påføres varm. Du kan eventuelt varme tjærespanden på en grillstarter. Det gjorde jeg da jeg skulle tjære mit spåntag.

Stolper i jord holder bedst hvis de er flækkede i stede for savede. Det skyldes flækningen følger årene, hvorved mikrobernes påvirkning reduceres væsentlig.

Derfor ser du mange markstolper udført i flækket ubehandlet egetræ. Mange har stået i årtier.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Tak for det meget udførlige svar😃


Jeg er blevet anbefalet en blanding af trætjære og linolie med fungicid (forholdet 2:1) 

Det lyder ikke helt tosset jf din forklaring?

Overfladen er brændt. Bl.a for at fjerne sukkerstoffer, der kunne fungere som næring for svampe etc. (Så vidt jeg har forstået)

Herefter et de børstet let med en stålbørste


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Lærk har et højt naturligt indhold af fungicider i bunden form, hvor linolie er et organisk stof der kan virke som substrat for mikroorganismer under de rette omstændigheder. 

Derfor giver det ingen mening at bruge linolie i forbindelse med træ og jordkontakt. De tilsatte fungicider i linolien er flygtige og har kun kortvarig virkning i et fugtigt miljø som et stolpehul.

Trætjæres antiseptiske egenskaber er langt mere holdbare i samme fugtige miljøer, grundet tjærens indhold af ikke hærdende tørstoffer.

Når du støder på anbefalinger med blanding af linolie og tjære, er det altid i forbindelse med træ uden jordkontakt. 

Det er bare sjælden at forhandlerne er opmærksomme på problemerne. Det er også endnu sjældnere at samme forhandlere har den fornødne viden om linolie og tjære - de formidler blot anden eller tredje hånds myter.

Derudover bruges blandingen for at gøre tjæren mere tyndtflydende, men opvarmning alene er Numero Uno.

For at gøre en lang historie kort: Brug varm trætjære alene til dine lærkestolper uden yderligere tilsætningsstoffer eller linolie.

At brænde overfladen for at fjerne sukkerstoffer kan jeg ikke helt få til at passe med træs opbygning af cellulose og lignin. Det må du forklarer nærmere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Perfekt. Endnu lettere, hvis jeg blot skal finde et produkt😃

Jeg finder en trætjære et sted.. er der forskel i kvalitet på disse? (Biltema, Linoliebutikken, Silvan etc?)


Vedr. sukkerstofafbrænding, vender jeg lige tilbage🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg fandt lige dette citat..

.........................

Når man forkuller de øverste 1-2 mm. af et stykke træ, brændes sukkerstofferne i træet samtidig af. Det betyder, at de skadelige mikroorganismer ikke har noget at leve af. Samtidig fordamper en stor mængde vand og overfladen lukker sig, så der i fremtiden ikke kan trænge fugt ind. Der anvendes derved ikke kemiske stoffer til imprægneringen, idet det er træets egne stoffer, som gennem brændingen beskytter overfladen. Slutresultatet er et stykke træ, der både er vejrbestandigt, formstabilt og som får en UV-bestandig forside, der bevarer en flot sort finish uden vedligehold.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg fandt lige dette citat..

.........................

Når man forkuller de øverste 1-2 mm. af et stykke træ, brændes sukkerstofferne i træet samtidig af. Det betyder, at de skadelige mikroorganismer ikke har noget at leve af. Samtidig fordamper en stor mængde vand og overfladen lukker sig, så der i fremtiden ikke kan trænge fugt ind. Der anvendes derved ikke kemiske stoffer til imprægneringen, idet det er træets egne stoffer, som gennem brændingen beskytter overfladen. Slutresultatet er et stykke træ, der både er vejrbestandigt, formstabilt og som får en UV-bestandig forside, der bevarer en flot sort finish uden vedligehold.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også