Afkortning af dørlængde

Hejsa

Jeg er i den situation, at skulle skifte mine døre i kælderen fordi der er gået borebiller i karmene og dørhøjden hernede er ca. 10 cm lavere end i resten af huset.

Huset er fra midten af 1950'erne og således født med teaktræs døre. Jeg har ledt efter denne type døre i lang tid uden at finde nogen brugbare.

Jeg ved at de gamle teaktræsdøre er noget mere solidt gods at skære af i længden på, men er det muligt at bruge fx celledøre fra 70'erne, når der typisk skal skæres ca. 10 cm af på længden. 

Er der nogen der har erfaring med dette?


vh

gds mand fra Herning


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du set efter brugte døre hos " Æ flovsmækker " i Skave eller på hjemmesiden Genbyg .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har haft skåret af forneden på celledør, således at  hele bundlisten blev skåret af.

Herefter fjernede jeg finerpladerne på begge sider af listen, så efter at jeg havde papcellerne i bunden med et stemmejern, kunne jeg lime listen op i bunden igen. Det virkede fint. Alternativt kan man selv skære en liste i ønsket tykkelse og stoppe op. Papcellerne var ret nemme at fjerne.


Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej

Ja, det kræver lidt tilpasning med celledøre, har på et tidspunkt afkortet en teaktræsdør fra 50'erne - der var der ingen problemer i bunden selvom jeg skar 10 cm af - det var stadig massiv fyrretræ. 

Jeg vil naturligvis helst have de gamle 50'er døre, men kan se på diverse markeder på dba og gul&gratis at de ikke ligefrem hænger på træerne. Jeg bor ved Herning så jeg vil køre en tur op til "æ'flow smækker" og se om han skulle have nogen stående som ser pæne ud - det er ofte probleme,t at de ikke gør det, og jeg vil helst ikke til at male dem.



 

Siden du alligevel skal skifte karme, er du vel ikke bundet til en bestemt monteringshøjde på hængslerne - og så kan du vel lige så godt skære 5 cm af bund og top, istedet for 10 cm af bund - hvis ellers karmen kan  skilles ad og forkortes tilsvarende. Eller hur?


Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også