Lysne mørkt træ

Hej! Jeg har fundet dette bord, og det fremstår en del slidt og meget mørkt. Jeg kunne rigtig godt tænke at få det lysere og gøre bordet pænere. Nogle der ved, om det er muligt at slibe bordet ned og give det bejdse? Jeg er meget nybegynder på dette område, så alle råd modtages!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Du skal være meget forsigtig med at slibe på pladen, da den er fineret. Derfor har du et sted mellem 2 til 5 mm finer inden du er nede til det underliggende træ.
Hvis du kan få pladen af letter det arbejdet gevaldigt.  
Det ser ud som bordet er lakeret, og her kan du med fordel bruge krystalsæbe som du smørrer benene ind i og pakker dem ind i husholdnings film og venter et døgn inden du begynder at skrabe lakken af med en stiv børste og et minimum af vand. Det er et frygteligt svineri (sæben virker utroligt fedtet) så masser af tålmodighed og rene klude i hobetal er vejen frem   
Derefter slibes benene med korn 120 og derefter korn 220 for at få det helt glat og lækkert.

Pladen kan du bedst rense ved hjælp af en ziehklinge, som kan trække lakken af. Du skal ikke bruge sæbe på pladen da du risikere at limen der holder fineren på plads opløses af sæben, og så er dit bord ødelagt.

Jeg vil ikke anbefale dig bejdse, for er der bare et my gram lak tilbage vil det vise sig som en "bar" plet når du bejdser...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan ikke bejdse mørkt træ lyst.

Når lakken er fjernet som PinkHenrik har forklaret, kan du forsøge med en klud fugtet i oxalsyre at gnide mest muligt af træets pigmenter væk.

Pladen må under ingen omstændigheder blive for våd ad årsager som PinkHenrik også har forklaret.

Hold hellere pauser, så fineren kan tørre inden du fortsætter blegningen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her