Lysne mørkt træ

Hej! Jeg har fundet dette bord, og det fremstår en del slidt og meget mørkt. Jeg kunne rigtig godt tænke at få det lysere og gøre bordet pænere. Nogle der ved, om det er muligt at slibe bordet ned og give det bejdse? Jeg er meget nybegynder på dette område, så alle råd modtages!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Du skal være meget forsigtig med at slibe på pladen, da den er fineret. Derfor har du et sted mellem 2 til 5 mm finer inden du er nede til det underliggende træ.
Hvis du kan få pladen af letter det arbejdet gevaldigt.  
Det ser ud som bordet er lakeret, og her kan du med fordel bruge krystalsæbe som du smørrer benene ind i og pakker dem ind i husholdnings film og venter et døgn inden du begynder at skrabe lakken af med en stiv børste og et minimum af vand. Det er et frygteligt svineri (sæben virker utroligt fedtet) så masser af tålmodighed og rene klude i hobetal er vejen frem   
Derefter slibes benene med korn 120 og derefter korn 220 for at få det helt glat og lækkert.

Pladen kan du bedst rense ved hjælp af en ziehklinge, som kan trække lakken af. Du skal ikke bruge sæbe på pladen da du risikere at limen der holder fineren på plads opløses af sæben, og så er dit bord ødelagt.

Jeg vil ikke anbefale dig bejdse, for er der bare et my gram lak tilbage vil det vise sig som en "bar" plet når du bejdser...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan ikke bejdse mørkt træ lyst.

Når lakken er fjernet som PinkHenrik har forklaret, kan du forsøge med en klud fugtet i oxalsyre at gnide mest muligt af træets pigmenter væk.

Pladen må under ingen omstændigheder blive for våd ad årsager som PinkHenrik også har forklaret.

Hold hellere pauser, så fineren kan tørre inden du fortsætter blegningen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har set flere gange, at nogen skriver at finer er 2 til 5 mm tykt. Var det bare sådan.

Det er altså kun ca. 0,6 mm tykt, hvis det er normalt finer til møbler. Så hvordan de 2 til 5 mm kan komme i spil, er for mig lidt uforståeligt. Hvis det var så tykt, var det ikke noget problem at slibe finerede plader med skader.

Bordpladen ser ud til at være bejdset egetræ, og benene er så nok enten massiv egetræ eller massiv bøg. De er også bejdsede, og den metode som PinkHenrik anbefaler kan måske bruges, men det er problematisk med den udformning som benene har, idet ved alle rundingerne er der jo endetræ, og der vil bejdse typisk være trængt langt ind. 

Når pladen er fineret og kun ca. 0,6 mm tyk, så vil fineren flere steder formentlig være helt gennemtrængt at bejdsen, og derfor kan man så heller ikke slibe sig til, at gøre den lysere.


Kurt B. Andersen

Tykkelsen afhænger om det er skåret eller skrællet finer.

Skrællet er den tyndeste med mindst spild, men hvor åretegningen fortegnes. Skåret finer anvendes hvor åretegningen ønskes bibeholdt, og så passer det meget godt med hvad PinkHenrik har oplyst.

Under alle omstændigheder skal der udvises stor forsigtighed under processen - undladelsessynder kan bedst sammenlignes med at danse polka i et minefelt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kære Rantzau

Magen til sludder skal man da lede længe efter.

Lyt dog til Kurt B. Andersen. Hans viden om træ og finer er jo tydelig.

Finer har ALDRIG været 2-5 mm tykt og skrællefiner er oftest det tykkeste, fordi årestrukturen

er skåret på tværs og herved mister træet sin styrke. Den opnåes først igen når den sammenlimes til krydsfiner og derefter kan vi så tale om tykkelser på flere mm.

Men at omtale finer på møbler med tykkelser på 2-5 mm er direkte forkert.

Denne tykkelse finder man kun i " gulvplanker" af finer. Her er der tale om tyk finer, for at der skal være et rimeligt slidlag, men aldrig i møbelsammenhæng. Man bruger jo finer af kostbare træsorter, for at spare og derfor giver det slet ikke mening, hvis man skulle skære fineren så tyk.

Desværre oplever man ofte velmenende "hjælpere" som faktisk ikke er til nogen hjælp, fordi de ganske enkelt "rådgiver" forkert.

Til sidst og som svar på indledende spørgsmål om bejdse. Man kan ikke bejdse en mørk træsort lys. Den kan kun lysnes kemisk .

Venlig hilsen Johnny

 


Johnny cnc
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Den tynde finer af kostbare træsorter anvendes oftest til intarsia. De finerstumper jeg har liggende til plane overflader er af varierende tykkelser, hvor de tykkeste er godt 5 mm.

De billige krydsfinerplader af skrællet finer jeg har brugt som forskalling, var væsentlig tyndere skåret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil så også mene at det handler om alder på fineren, i forhold til tykkelsen.
Jeg har set gamle møbler hvor der er brugt billigt fyrretræ (men massivt) som plade der så er blevet fineret med feks teak eller mahogni og her skal fineren være kraftigere for at lave en slags krydsfiner for at undgå at pladen slår sig.
Man ville aldrig slippe godt fra at lægge en papirstynd finer på 2-3 fyrrebrædder der er sat sammen til en plade uden at det ville revne.
Jeg ved godt at man på spånplader og i dag mdf vil bruge super tynd finer, men nogle møbler er faktisk lavet før de plader blev opfundet      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
kurta skrev den 16-05-2019 22:32:43

Bordpladen ser ud til at være bejdset egetræ, og benene er så nok enten massiv egetræ eller massiv bøg. De er også bejdsede, og den metode som PinkHenrik anbefaler kan måske bruges, men det er problematisk med den udformning som benene har, idet ved alle rundingerne er der jo endetræ, og der vil bejdse typisk være trængt langt ind. 

Når pladen er fineret og kun ca. 0,6 mm tyk, så vil fineren flere steder formentlig være helt gennemtrængt at bejdsen, og derfor kan man så heller ikke slibe sig til, at gøre den lysere.

Jeg taler ikke om at fjerne/rense bejdsen af, men om at fjerne lak.
Vi er helt enige om at man ikke kan fjerne farven på træet (unden virkelig at tage fat) og erstatte den med noget lysere... lige bortset fra at male     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg vil sige, at det er usædvanligt, at man har lavet plader af fyrretræ beklædt med tyk finer, men når du har oplevet det, så er det selvfølgelig sådan.

Jeg er faktisk uddannet møbelsnedker i starten af 70.erne og har siden beskæftiget mig med alt muligt andet, men jeg arbejdede på et lille værksted, som bl.a. havde som speciale at reparere ældre møbler, og jeg kan ikke mindes at være stødt på den type.

Men det lyder sandsynligt, at man i visse tilfælde har valgt den metode for at spare på det dyre træ.

Men når vi så møbler produceret før man opfandt spånplader og møbelplader, så var det normalt massive plader. De kunne så enten være lavet i det "rigtige" træ, eller være bejdset til at ligne noget andet, end det som det ellers var. Især bøgetræ blev bejdset i alle mulige farver for at ligne noget andet.

For lige at vende tilbage til det her bord på billedet, så er jeg faktisk lige ved at  tro, at pladen er massiv. Det vurderer jeg ud fra, at mønstret ikke er normalt, idet hvis det var fineret ville man ved samlinger spejlvende stykkerne, så der ville opstå et let genkendeligt mønster. Det kan jeg ikke se i samlingerne på bordet. Dernæst ser det for mig ud til, at kanten på bordet er afrundet og man kan se endetræ. Hvis det var fineret, ville kanterne være afsluttet med lister med årer på langs og ikke noget endetræ.

Det må genbrugsbygger kunne be- eller afkræfte.

Evt. vend bordet på hovedet og se om samlingerne ligger de samme steder. Ligner mønsteret/træet på bagsiden overhovedet det som vender opad?

Det var helt almindeligt, at man brugte noget andet og billigere finer på bagsiden for at spare penge.

På vores værksted brugte vi altid mahogni. Det kunne fåes i store stykker, så der ikke skulle laves så mange samlinger og var let at arbejde  med.


Kurt B. Andersen

Jeg skal sige at det jeg har set var en skænk/sekretær, så ikke en disederes bordplade, men mere en "hylde/skrivetop".
Det der var det springende punkt var at hvis man lægger 2-3 brædder sammen til en plade, og så beklæder den med finer (på begge sider), så skal fineren have en vis tykkelse for at kunne holde.

Jeg har også set at man har lavet "finer" på båndsaven, i mindre stykker, typisk til skuffefronter, men det er selvfølgelig ikke det samme som til store flader.  

ja vi kunne godt bruge nogle nærbilleder af pladens kanter/underside. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også