fase/nul vaskemaskine

Har det nogen betydning hvordan fase og nul forbindes til en vaskemaskine? Havde en vaskemaskine der slog HFI  straks efter start. Tog jord fra og målte overgang på maskinen. Kunne ikke måle fejl på varmelegeme og besluttede derfor at skifte maskinen. Efterfølgende tog jeg varmelegemet ud og det var helt klart defekt. Det der undrer mig er at maskinen straks efter start, inden den når at tage vand ind slår HFI  relæet pga en fejl på varmelegemet. Jeg ved ikke om det kan tænkes at nul og fase har været byttet ? Normalt vil der jo intet ske ved at bytte nul og fase, men hvis nu afbryder til varmelegeme kun har brudt den ene leder - så vil der være fase på hele tiden hvis det er nul der brydes ? Kan det virkelig tænkes at hvis nul og fase er byttet så har maskinen fase på varmelegeme såsnart at man trykker på afbryderen ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej , det er ligegyldigt , et HPFI relæ kobler også ud på en nul fejl , men normalt forbinder man en vaskemaskine enten i en dåse eller i en stikkontakt hvor fase , nul og jord forbindes  fase til fase nul til nul osv.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er ofte kun fasen der går igennem vaskemaskinens relæ, så du kan nemt have ret i at der ligge fase på varmelegemet fra start hvis der er byttet om på fase og nul. 

Det kan ske at hpfi kan slå fra på en nulovergang men det er ikke almindeligt. Det kommer an på spændingen på nul og overgangs modstand på jordledning. 

Den eneste betingelse der skal være er at strømmen igennem fejlstedet kommer på 30 mA Altså 30/1000 del Ampere. 

Så hvis nulspænding kommer på 20 Volt og overgangsmodstand er på 666 ohm, så slår hpfi relæ også fra ved nulfejl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, tak for svar. 

Kan så stadig ikke forstå, at varmelegemet kunne få HPFI relæ til at falde ud længe inden varmelegemet blev tændt(man må formode at varmelegeme først aktiveres, når der er fyldt vand på maskinen). 


Min erfaring er nul til jord altid kobler relæet , uden undtagelse...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for svar til Ev Elmand.

Nu kan det godt ærgre mig, at jeg ikke checkede lidt mere, inden jeg skiftede maskinen, men der skulle ske noget i en fart.

Undrer mig sådan set, at det ikke er sådan, at både nul og fase skal brydes, når det er muligt at bytte nul og fase.




Annonce

Karl Smart:  Ohms lov " hænger vi jo alle på" 

I mine 50 år som elektriker har jeg ofte været ude at megge på en installation som slår relæ fra EN GANG imellem. Det kan være skiftende vejr, men ofte er det en fuld overgang på nul. Den viser sig naturligvis med det samme på måleapparat, men jævnfør min lille eksempel ovenfor så kommer man ikke uden om ohms lov.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er  normalt at HPFI kobler ud når man tilslutter vaskemaskine med gennemtæret varmelegeme , vi har haft masser af sådane tilfælde her på lds gennem tiderne og nu har vi et mere her , forsat god dag..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Naturligvis slår den fra på gennemtæret varmelegeme. Men det kommer oftest når der er taget vand ind, og varmerelæ slår til


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis