Oliefyrs Novise: der er overtryk i oliefyr, hvad kan det skyldes?

Mit oliefyr ( fra 2003 af mærket Tasso 20 MS) har af flere omgange vist overtryk. Op til 3 bar. 

Overtryksventilen drypper først et stykke over 2.5 men/og det er ikke nok til at regulere trykket. Jeg har tappet et par liter af, men i løbet af 3-4 dage er den gal igen. ( jeg opdagede ved et tilfælde, at hvis jeg slukker for strømmen, så løber det ud af ventilen til trykkket er lidt under 2,5 )

Jeg har 3 radiatorer med termostater af ældre dato, som umiddelbart ikke virker. Den ældste er vist slet ikke en rigtig termostat. ( se foto) Jeg ved ikke om radiatorerne, og det faktum at de slet ikke virker, kan have noget med problemet at gøre, men så er det nævnt. 

Der har nyligt været service på fyret, hvor der ikke var bemærkninger. 

Jeg har talt med et firma, som på beskrivelsen har mistanke om en utæthed i varmtvandsbeholderen. Dvs at der lækker brugsvand over i systemet? 

Er der nogen som har ideer til, hvad det ellers kan skyldes? Hvis altså ikke det ER ovenstående.

Jeg ved absolut intet om oliefyr, men vil gerne lære 🤓👷🏼‍♀️👩‍🏭👩‍🔧:-) 

Jeg vil også getne være sikker på, at det kan betale sig, at reparere en utæthed, eller om jeg skal i banken og låne til et nyt fyr, eller evt lægge om til en mere energibesparende løsning. 🤔🤔🤓

Bedste hilsner fra en novice😊





19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil også gætte på at det er varmtvandsbeholderen der er blevet utæt. Det er ikke ret godt med frisk vand på dit varmeanlæg da det så vil tære.

En nødløsning er at frakoble varmtvandsbeholderen og så midlertidigt tilkoble en (brugt) elvandvarmer indtil du har fundet ud af hvad du vil. Varmtvandsbeholderen tilkobles blot med et par pex-slanger.


Søren O

Utæthed i varmtvandsbeholder. Glem ventilsnakken.

Reparere varmtvandsbeholder, måske hvis man kan få en ny spiral at lægge ind.

Udskifte - så ville jeg nok overveje, om det ikke er nu oliefyret skal ud, og der skal sættes en varmepumpe ind, men det kræver flere oplysninger - især om forbrug, muligheder for at bruge en luft/vand pumpe alternativt nedgravning af slanger etc. etc.

Du kan godt køre videre et stykke tid, det er ikke ret meget vand, der trænger ind og selvom det kan ses som skadeligt mht tæring, er det ikke noget problem, når det ikke er mere.



Tak for svar begge 2 😊 

Det er ikke så meget vand nej, men på sigt er det ikke holdbart, kan jeg godt høre. 

Den spiral, hvor kan den skaffes ? Via VVS. 

Jeg er lige flyttet ind, så ved ikke hvad forbruget reelt er, men tidligere ejere brugte olie for ca 20.000 årligt, men det var en enlig mand.....  huset er 120 kv.meter Vi er 1 voksen og tre børn. 

Har tænkt på luft til vand som en løsning, men det koster jo😕🤔, og det lyder som om det kræver særlige forhold?...  jeg har på den side ingen fornemmelse af hvad et nyt oliefyr koster. 

Strengt taget ved jeg ikke om der er en spiral, det kan også være et andet princip. Hvis det er kappe, så er det nok slut. 

Du skal finde ud af om det overhovedet vil være acceptabelt at sætte luft / vand pumper op. De støjer jo lidt udendørs. Og så skal du bede om at få et tilbud, så må du regne på hvad der kan betale sig.


Du bør investere i varmepumpe i stedet for nyt oliefyr. Kan du komme til en brugt oliefyr af modellen med kondenserende kedel, så er der da en mulighed. 

Hvor i landet bor du ? jeg har måske en mulighed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hvis du har påfyldning af vandværksvand som er tilsluttet hele tiden, kan det være der vandet kommer fra. (det må man ikke have, men har da set hvor det var sådan)


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 12-05-2019 19:17:41

Hvis du har påfyldning af vandværksvand som er tilsluttet hele tiden, kan det være der vandet kommer fra. (det må man ikke have, men har da set hvor det var sådan)

 Det har jeg ikke 😊

"Friendless" : tak! 

Jeg tror, det vil være ok trods lidt støj, jeg har mest marker som nabo, og vil kunne placere den bag ved huset. ... tror jeg.

Det handler jo, nu,  nok om at få en holdbar løsning, som min økonomi også kan bære🤔 

Måske en varmepumpe ville kunne tjene sig selv ind ret hurtigt ser det ud som om når jeg læser lidt på nettet.  

"Ev elmand" : Jeg bor i Vestsjælland i nærheden af Holbæk.

Hvis det kan repareres/skiftes, så det kan holde flere år endnu, er det måske en løsning... 

som jeg har skrevet ovenstående, er jeg ret så meget i tvivl om, hvad der er den bedste OG mest fornuftige løsning, rent økonomisk også.

Jeg har lige fået fyldt tanken helt op inden problemet opstod😖


Jeg har et komplet nyere kondenserende oliefyr til salg, men der er vist rigelig langt fra Midtjylland til Holbæk egnene-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis