Nye tagrender i gamle rendejern

Mit første indlæg :) :) :)

Jeg er næsten færdig med at montere ny stål plastmo tagrender i de gamle rendejern. Det er jo umiddelbart et overskueligt projekt men jeg har et kæmpe problem; når jeg skal klikke tagrenderne i de gamle rendejern er der en del der ikke vil på plads. Altså som i jeg kan slå, banke hive og gøre ved men lige lidt hjælper det. Den eneste løsning jeg umiddelbart kan se er at skære den øverste del af rendejernet af og så montere dækkapslerne ovenpå. Problemet er dog at tagrenderne så ikke sidder helt fast samt at metallet under de gamle rendejern bliver blottet (de ruster). 

Nu er mit spørgsmål; findes der et værktøj som kan tvinge dem på plads, hvilket jo ville være en bedre løsning eller skal jeg gøre noget helt tredje?

Vedlagt billede

På forhånd tak for hjælp

bh

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vingerne inderst på jernene skal rettes mere opad, så du kan dreje rendens forkant længere nedad.


 

uldal skrev den 09-05-2019 14:05:41

Vingerne inderst på jernene skal rettes mere opad, så du kan dreje rendens forkant længere nedad.

 Mange tak for svar . Når du siger vingerne mener du så den "slids" som bagsiden af rendejernene sidder fast i? For jeg har lagt mærke til at de steder hvor jeg ikke kan klikke rendejernene på er den ikke helt oppe i denne slids og jeg kan ikke bare banke den på plads...

Jeg skiftede mine gamle hullede zink render ud med plast, og her skulle jeg skære toppen af rendejernet (der hvor der før sad et mindre stykke jern der skulle vippes ind over renden) af, for at kunne få den nye rendejernskapsel på.

PS: Velkommen til   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 09-05-2019 15:23:07

Jeg skiftede mine gamle hullede zink render ud med plast, og her skulle jeg skære toppen af rendejernet (der hvor der før sad et mindre stykke jern der skulle vippes ind over renden) af, for at kunne få den nye rendejernskapsel på.

PS: Velkommen til   

 Tak. Ok interessant men dit gamle rendejern blev ikke ødelagt af rust?

Du skal også lige være sikker på, at renden passer i jernet. Men ellers buk fligen bagpå opad med en stor skruetrækker og fold den nedad igen med en vandpumpetang der ligger på langs.


 

Annonce

Ikke noget nævneværdigt... Jeg malede udhæng inden jeg satte de nye render op (så er det nemmere at komme til) og der fik jernene en gang træbeskyttelse også (selvom jeg godt ved det ikke holder evigt).
De gamle rendejern sidder jo inden under kapslen, så man kan ikke se dem fra ydersiden.
De har nu siddet i 6 år, og jeg kan ikke se nogle problemer, udover de er møgbeskidte, da jeg var så dum at vælge hvide render  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

De fleste rendejern har sådan en tynd flap bagpå som kan bøjes omkring kanten på renden. Det ser ud som om din er med et hak, som ikke kan give sig. 

Men når du skriver at der er en del der ikke vil på plads lyder det som om der er nogle hvor det går. Så er det nok " bag fligen " der skal bøjes lidt ekstra ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for hjælpen.  Jeg prøver at få fat på en vandpunpetang. Jeg har fået et par af de genstridige på plads ved at lirke dem på plads med en tang

Noget tyder på at dine rendejern ikke er rettet ordentlig ind. Hakket på rendejernenens bagside burde sidde i samme højde - det tror jeg ikke de gør.


Søren O

Træk en snor fra end stil anden, så vil det åbenbare sig.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også