Støttemur til indkørsel

Jeg er ved at projektere en støttemur til vores indkørsel...

Indkørslen skråner i dag ned, men vi vil gerne plane dette ud ved at etablere støttemur rundt om, "fylde op" og lægge ny belægning.

Jeg forventer at støttemuren skal være ca. 0,8-1,0 m høj. 

Der er således jordtryk indefra og ud, ligesom der vel kommer noget trykken fra offentlig vej udenfor. Så jeg tænker at det skal armeres og udstøbes.

Har kigget på forskellige støttemursblokke fra diverse betonleverandører, men så slog det mig om det ikke ville være nemmest at lave en støttemur af Leca-rilleblokke? Man kan selvfølgelig diskutere det æstetiske i dette, men indvendigt bliver blokkene jo ikke synlige - og udvendigt havde jeg tænkt mig at sætte espalier ovenfor græsareal.

Men, er det en dum løsning og er det et realistisk GDS-projekt for en, der aldrig har haft en murerske i hånden? Jeg tænker specifikt om der findes løsninger med en nemmere arbejdsgang ift. armering og udstøbning?

Alle bidrag er velkomne. På forhånd tak.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

leca er ikke egnet som en støttemur med belastning..... 

Du kan såmænd komme lettere om ved det. Grav ud ca 25-30 cm og fyld op med stabilgrus. Vibrer og ret at med sand. Du køber nu blokke med låsetappe i bund og top med dertil hørende plast”lakridser”. De er to-kamret og fyldes op med sand. Husk endelig, at en støttemur skal hælde 5 cm bagud pr meter højde. Dvs din sandafretning skal starte hældningen. Jeg mener IBF laver nogen Danblok ell lign.

PS vi har ved sommerhuset sådan en løsning, 16 meter i 1,20 m højde med en bevokset klit bagved på 4-4,5 m. Den har stået i 14 år og ikke rørtsig overhovedet.


 

Som mfrost siger er det ikke egnet. De støttemursblokke du kigger på er ganske nemme at arbejde med og egner sig til formålet. Nogen kræver udstøbning, andre gør ikke. Fælles for dem er at de ofte skal stå lidt skrå, da de på den må får en meget højere styrke. Ofte er prisen også relativ høj. 

Billigst er nok fundablokke som udstøbes. Armeringen er nem, da det bare er lige jern der skal isættes lodret og vandret. Man kan så pudse dem efter brug eller lade dem stå rå med espalier.

Husk et ordenligt fundament og dræn bag muren. Uanset hvilken løsning du vælger.


Hej Uldal. Tak for info. Jeg kan godt finde Danblokken på IBF's side, men er ikke lige med på hvad dette låsetapssystem går ud på, men... Der vil vel være en del større belastning fra en indkørsel med 2 biler end et område med bevoksning. Så derfor skal der vel noget stærkere til?

Annonce

Jeg tror uldal henviser til den sten som hedder Lock-Block XL.

https://rbr.dk/wp-content/uploads/2014/04/Vejledning-for-opbygning-af-Lock_Block-XL.pdf

Tak for alle de brugbare info! Værdsætter det! Fundablokken lyder som det jeg er efter.

Måske et dumt spørgsmål vedr. lægning af dræn-ledning: Skal man ALTID føre dette til en regnvandskloak, eller er det ok/lovligt med en løsning, hvor det nedsiver stille og roligt lokalt?



Det er oftest helt ok at lad det nedsive i en faskine. Der er nogle krav til skel der skal overholdes. Så længe det er regnvand og det ikke tilsluttes til offentlig kloak må du også lave det selv.

Smukt.

Nogle bud på hvad man bør sigte efter i bredde på fundablokken? De får jo fra 150 - 390 mm.

Muren rundt om indkørsel (U-formet, dvs. med 3 vægge) skal være ca 1m høj. Indkørselen bliver ca 5 meter dyb og 6 meter bred

Det handler om egenvægt fra betonen og hældningen. Jeg ville nok vælge en omkring de 23 cm med 10 graders hældning. Qua jeg er ingeniør kunne jeg nok regne på det, men det orker jeg ikke, for sådanne småting.  Den nemme løsning kunne også være at ringe til FC Beton (eller anden producent). De har med sikkerhed erfaring med det.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis