Fastgørelse af stolper i væg

Fastgørelse af stolper til havelågeprojekt. Skal gå fra gavl af hus til gavl af garage (begge murstensvægge). Tænker derfor jeg vil undlade at støbe fast og i stedet montere stolpe i væg.

Hvad er bedst til fastgørelse af 4" stolper - og hvor meget skal jeg bruge til ca. 120 cm højde? Jeg tænkte at jeg kunne bruge 4x franske skruer, ca. 180 mm + dybler. Tænker dog også på at det bliver svært at skjule skruehovedet - det skal jo undersænkes. Hvad er der så af "skrue/dybel"-muligheder?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lange karmskruer..... 

Men du kan nu sagtens undersænke en fransk skrue du skal blot bore med et fladbor ca. 2 cm ned ved din forboring og så sætte en fladskive på skruen

Karmskruer kan sagtens bruges udendørs

Spørgsmål, hvorfor ligefrem en stole? et tommes brædt kan vel gøre det.


 

Der skal vel være plads til glipfald og hængsler?

Du bør ikke bruge franske skruer, de har ikke en hensigtsmæssig hoved til undersænkning, og de kræver en kæmpe plugs. . 

Karmskruer er gode til meget men ikke til at spænde en stolpe ind imod væggen. Der er gevind helt op så det er netop beregnet til at holde afstand som ved en dørkarm. 

Du kan bruge almindelige lange 6 mm træskruer. Stolpen er ca. 100 mm og skruen bør gå mindst 50-60 mm ind i mursten. Det giver så 160 mm skrue . Men hvis du borer 40 mm hul ind i stolpen så kan du nøjes med 6x120/60 mm  skruer. 4 stk i hver stolpe vil holde rigelig. De 60 efter skruelængde siger at gevind er 60 mm så resten er glat hvilket hjælper til at stolpen trækkes ind imod muren. 

Den kortere model betinger at din torx 30 bits kan nå så langt ind i hullet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu er du tilsyneladende ikke "øm" over din mur. Hvis muren står i blanke sten, ville jeg vælge løsningen med at grave stolperne ned, for at undgå at beskadige mursten.


Søren O

Hej Søren - den er pudset. :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis