Kan jeg bevare en del af det gamle loft og sætte gips i forbindelse med?

Kære gør-det-selv venner

Jeg står med et projekt, hvor jeg vil vælte væg mellem stue og køkken. Loftet i stuen er meget pænt, men loftet i køkkenet skal skiftes. Der er et par hjørner/vinkler på væggen, så det bliver ikke en lige skillelinje mellem de to rum, når væggen er væk. Derfor har vi først talt om, at sætte nyt gipsloft op i hele køkken-alrummet. Spørgsmålet går nu på: Kan vi lade en større firkant (2,5 * 6 m )af det originale træloft blive og skære det til, så der kan monteres gipsplader rundt om og dermed indramme "træfeltet."? Og kan det på nogen måde svare sig - bøvl kontra besparelse af færre gipsplade og dermed mindre spartling og maling.  

Idéen er inspireret af denne Moelven løsning: 

Loftet er dette : 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er nok ikke meget sparet arbejdsmessigt, jeg ville kun gøre det hvis det er for at få et flot og utraditionelt loft. Det Moelven loft du viser ser ret flot ud.

Det er vel i grunden ikke et spørgsmål, om det kan svare sig, men et spørgsmål om, hvad du/I kan lide. Om det tager lidt længere tid/koster lidt mere skal vejes op mod, hvad I synes er pænest, når projektet er færdigt. Glæden over det ønskede resultat varer længere end ærgrelsen over det måske lidt dyrere projekt.


fase

Tak S. Fabrin - meget enig. Jeg var mere bange for, om der var nogle, der ville finde en fejl ved idéen der ville gøre det ekstra bøvlet såsom problemer ift. forskalningsbrædder bag træet, overgangen til træloft o.lign. 

Der er da problemer men de er ikke større end de kan løses. 

Forskalling til trælofter kan sidder med op til 100 cm centerafstand, medens gipsplader kræver 30 cm centerafstand.

Ligeledes vil tykkelsen ikke være helt den samme. Men en lille fladliste vil kunne skjule det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også