Forslag

Jeg vil høre, om der er nogen, der har et forslag til, hvordan fodlisten kan laves så den fortsætter i rundingen og ud til der, hvor gelænderet til trappen starter. 

Jeg vedhæfter 2 billeder. Jeg ved godt, at der skal tages lidt af den lille liste ved starten på gelænderet. Listerne er i træ. Er det overhovedet muligt at lave en rundning med en træliste?

Jeg vil høre, om der er nogen, der har et forslag... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke at skanne skabelonen. Det er bare en let måde at dele målene med en anden, som så har noget målfast at tegne ud fra.

Ja det behøver ikke at være kompliceret. 

Du skal finde ud af om hjørnet er vinkelret. Dette måles med vinkelmåler. 

Så skal der måles en radius i krumningen. Hjørnet er nok tæt på 90 grader, hvorfor du vil kunne tegne en kvart cirkel hvor radius vil være længden af siderne mod centrum af cirklen. 

Så skal højden af profilen måles med lineal, der er både en forside og en bagside.

Hertil kommer bredden, og almuedelen hvor der skal måles hvor mange mm der er ind til almuen runding.

Der skal også angives hvor langt panelet skal gå på hver side af bueforløbet, man kan evt. lade den løbe hele vejen til trappen på venstre side, så du slipper for en stump træpanel her. 

Tegn en skitse og sæt målene på efterfølgende. Det giver god mening når man visualiserer det for sig. 


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis det skal være nøjagtigt, så kan man ikke bare tegne en kvartcirkel, og sætte nogle mål på..  
Når man står med gamle huse/profiler/hjørner - så er intet lige/kvartcirkler/vinkelret..
Det absolut nemmeste - som jeg skrev længere oppe er, at finde en blok ternet papir (det har vi vel alle sammen til at ligge i gemmerne et sted??) og så klippe i sådan et stykke.. det kan mailes/sættes ind som billede - og så er ingen i tvivl om, hvordan facon og mål er.. 

Og synes man det er nemmere at skære det ud i pap   - så tegn bagefter langs pappet - over på et stykke ternet papir..  så er ingen i tvivl om mål og facon..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 11-05-2019 19:11:53

 Rantzau - Det er den generelle misforståelse indenfor CNC - det er hamrende effektivt til få-styks-produktion.. ellers taler vi maskingader..

Det er kun delvis rigtigt Natur. Til så simpel en opgave som bugtning at et fodpanel, tager det ikke mange minutter at save, opfugte og bukke.

Skulle panelet samtidig vrides langs stigningen på eksempelvis en trappe, begynder CNC at være konkurrencedygtigt på tiden, men åreretningen på det færdige emne kan CNC ikke tage højde for.

Dampbøjet træ er uhyggeligt stærkt sammenlignet med en fræset klods. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@Rantzau - nu modsiger du dig selv.. du er gået fra en formiddag til ganske få minutter?? 

Og begynder at tage styrken på dampbøjet træ, ind i en tråd med en simpel fodliste..??   Kom nu ned fra den piedestal..

- jeg er enig med dig i mange ting m.h.t. bevaringsværdige bygninger - men her er du sgu for langt ude   

Nu vil jeg gå ud og se på noget fornuftigt arbejde i haven, og lade jer 3D-printere og dampbøjere more jer..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Opmåling, savning, dampning og montage tager en formiddag - selve dampningen tager kun få minutter.

Hvorfor gøre en simpel proces unødig besværlig? Selv folk der ikke har prøvet det før får et godt resultat.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den samme opgave kan heldigvis løses på forskellige måder. Vi har alle værktøjer og metoder, som vi kender bedre end andre, og som vi derfor hælder til.

Nedenfor eksempel på hvordan jeg ville løse opgaven - om ikke andet så til inspiration:

Jeg tager udgangspunkt i denne krumning og liste:

Først laver jeg en model af krumningen:

Denne lægger jeg i scanneren sammen med en stump af listen:

Billedet tager jeg så ind mit tegneprogram, og optegner konturerne (ikke voldsomt præcist her, det er ment som eksempel):

Og så beder jeg programmet om at køre listeprofilet rundt langs kurven:

Så har jeg en 3d-model, som passer til krumning og liste, og denne kan jeg så printe. 

Indtil videre har det taget mig ca. 10 min. Herefter vil det tage printeren ca. 1 time at udskrive modellen. Og så kommer montering, slibe og spartelarbejde efterfølgende.

Besværligt? Tjaa.. For mig er det hurtigere end jeg kan finde en spand med den rette krumning og en cykelslange - for andre er det sidste det letteste  

Det er let nok at pege på løsninger når man har adgang til det rette avancerede værktøj.

Dette er et lav-det-selv forum for os glade amatører. Det er stadig de færreste der har adgang til en CNC fræser, men en stor gryde har de fleste dog. 

En spand som plug og cykelslanger er heller ikke noget man skal rende fra Herodes til Pilatus for at skaffe.

Derfor anbefaler jeg en fremgangsmåde jeg med garanti ved alle kan håndterer efter det forhånd værende søms principper.

En stor gryde - rigelig vand - et par sten i bunden af gryden så træet ikke "koger på" - og så eller fuld blus.

... hvor svært kan det være?   



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jenshøj, det ser rigtig godt ud, jeg tror desværre bare ikke, at jeg kan gøre det. Jeg kan selvfølgelig godt tegne det i pap og sikkert også lægge det i en skanner. Men hvilket tegneprogram skal der bruges?

Som jeg startede med at skrive, så var mit forslag med 3d-print mest, hvis du havde adgang til en 3d-printer og dermed én som kunne hjælpe dig med det. For ja, det er selvfølgelig ikke noget man bare lige gør, hvis man ikke har prøvet det før.

Tegningen ovenfor er lavet i https://www.onshape.com/products/free som er gratis at bruge til hobby-projekter.

At 3d print/cnc skulle kræve avancerede værktøjer og ikke være noget folk har adgang til, er efter min mening ikke korrekt. En udmærket printer koster omk. 1500 kr, og er dermed ikke meget dyrere end andet elværktøj man kan købe i den lokale tømmerhandel. Der er masser af gratis og let tilgængelige programmer til at tegne i. Desuden findes der over hele landet Fablabs, f.eks. på biblioteker, hvor disse værktøjer og maskiner er tilgængelige for alle. Mit lokale bibliotek har både 3d-printere og en en cnc-fræser, som vil kunne løse denne opgave.

Men det kræver selvfølgelig at man vil investere tiden i at lære værktøjerne at kende - præcis lige som de færreste kan lave et pænt, lige snit med en sav første gang de bruger den. Øvelse gør mester.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også