Forslag

Karimari
Karimari
Postnr:
Karimari Karimari

I hvilket materiale vil du kunne gøre det, og hvad vil det koste? 

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

ABS plast

Det skal kun koste porto 

Elektronikteknikeren
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

Lav en skabelon af pap, som du møjsommeligt klipper til, så det passer perfekt med krumningen på trappen. Denne skabelon putter du ind i en almindelig scanner sammen en en stump af listen. Så kan man udmåle det man skal bruge fra scanningen.

Det er måden jeg plejer at gøre det på.

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur
Rantzau skrev den 10-05-2019 18:45:12

Til massefremstilling ville jeg helt sikkert også vælge værktøjer som CNC fræsere, men jeg vil også påstå at unika kan fremstilles langt hurtigere da ventetiden kan bruges på noget andet.

Man sidder vel heller ikke og glor på malingen tørrer.   

Rantzau - Det er den generelle misforståelse indenfor CNC - det er hamrende effektivt til få-styks-produktion.. ellers taler vi maskingader..

jenshøj skrev den 11-05-2019 18:24:46

Lav en skabelon af pap, som du møjsommeligt klipper til, så det passer perfekt med krumningen på trappen. Denne skabelon putter du ind i en almindelig scanner sammen en en stump af listen. Så kan man udmåle det man skal bruge fra scanningen.

Det er måden jeg plejer at gøre det på.

Tegn og klip på et stykke ternet papir.. det er da bare at gå over åen efter vand, at skulle sammenligne en masse detaljer   

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Karimari
Karimari
Postnr:
Karimari Karimari

Tusind tak for de mange gode forslag. Jeg er dog noget forvirret i forhold til, hvad jeg skal vælge, og hvordan jeg skal udregne målene. Det skal lige siges, at jeg er langt fra håndværker, men jeg går op i at finde en løsning, da jeg gerne vil have lavet finesserne! Jeg kan også godt være kreativ, men der er desværre nok grænser for min kreativitet. Jeg kan således ikke helt se for mig det med at smide en tegnet skabelon og et stykke af listen i en skanner. Sikkert fordi jeg ikke har prøvet det før. Jeg håber ikke, at jeg lyder utaknemmelig :) 

jenshøj
jenshøj
jenshøj jenshøj

Du behøver ikke at skanne skabelonen. Det er bare en let måde at dele målene med en anden, som så har noget målfast at tegne ud fra.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Ja det behøver ikke at være kompliceret. 

Du skal finde ud af om hjørnet er vinkelret. Dette måles med vinkelmåler. 

Så skal der måles en radius i krumningen. Hjørnet er nok tæt på 90 grader, hvorfor du vil kunne tegne en kvart cirkel hvor radius vil være længden af siderne mod centrum af cirklen. 

Så skal højden af profilen måles med lineal, der er både en forside og en bagside.

Hertil kommer bredden, og almuedelen hvor der skal måles hvor mange mm der er ind til almuen runding.

Der skal også angives hvor langt panelet skal gå på hver side af bueforløbet, man kan evt. lade den løbe hele vejen til trappen på venstre side, så du slipper for en stump træpanel her. 

Tegn en skitse og sæt målene på efterfølgende. Det giver god mening når man visualiserer det for sig. 

Elektronikteknikeren
Natur
Natur
Natur Natur

Hvis det skal være nøjagtigt, så kan man ikke bare tegne en kvartcirkel, og sætte nogle mål på..  
Når man står med gamle huse/profiler/hjørner - så er intet lige/kvartcirkler/vinkelret..
Det absolut nemmeste - som jeg skrev længere oppe er, at finde en blok ternet papir (det har vi vel alle sammen til at ligge i gemmerne et sted??) og så klippe i sådan et stykke.. det kan mailes/sættes ind som billede - og så er ingen i tvivl om, hvordan facon og mål er.. 

Og synes man det er nemmere at skære det ud i pap   - så tegn bagefter langs pappet - over på et stykke ternet papir..  så er ingen i tvivl om mål og facon..

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau
Natur skrev den 11-05-2019 19:11:53

Rantzau - Det er den generelle misforståelse indenfor CNC - det er hamrende effektivt til få-styks-produktion.. ellers taler vi maskingader..

Det er kun delvis rigtigt Natur. Til så simpel en opgave som bugtning at et fodpanel, tager det ikke mange minutter at save, opfugte og bukke.

Skulle panelet samtidig vrides langs stigningen på eksempelvis en trappe, begynder CNC at være konkurrencedygtigt på tiden, men åreretningen på det færdige emne kan CNC ikke tage højde for.

Dampbøjet træ er uhyggeligt stærkt sammenlignet med en fræset klods. 

Natur
Natur
Natur Natur
Rantzau skrev den 12-05-2019 09:57:43

Natur skrev den 11-05-2019 19:11:53

Det er kun delvis rigtigt Natur. Til så simpel en opgave som bugtning at et fodpanel, tager det ikke mange minutter at save, opfugte og bukke.

Skulle panelet samtidig vrides langs stigningen på eksempelvis en trappe, begynder CNC at være konkurrencedygtigt på tiden, men åreretningen på det færdige emne kan CNC ikke tage højde for.

Dampbøjet træ er uhyggeligt stærkt sammenlignet med en fræset klods. 

Rantzau skrev den 10-05-2019 02:41:07

Til den simple bukning af panelet du har vist, kan hele herligheden fremstilles på en formiddag, hvor største tiden går med at vente på at træet bliver blødt

@Rantzau - nu modsiger du dig selv.. du er gået fra en formiddag til ganske få minutter?? 

Og begynder at tage styrken på dampbøjet træ, ind i en tråd med en simpel fodliste..??   Kom nu ned fra den piedestal..

- jeg er enig med dig i mange ting m.h.t. bevaringsværdige bygninger - men her er du sgu for langt ude   

Nu vil jeg gå ud og se på noget fornuftigt arbejde i haven, og lade jer 3D-printere og dampbøjere more jer..

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Opmåling, savning, dampning og montage tager en formiddag - selve dampningen tager kun få minutter.

Hvorfor gøre en simpel proces unødig besværlig? Selv folk der ikke har prøvet det før får et godt resultat.

jenshøj
jenshøj
jenshøj jenshøj

Den samme opgave kan heldigvis løses på forskellige måder. Vi har alle værktøjer og metoder, som vi kender bedre end andre, og som vi derfor hælder til.

Nedenfor eksempel på hvordan jeg ville løse opgaven - om ikke andet så til inspiration:

Jeg tager udgangspunkt i denne krumning og liste:

Først laver jeg en model af krumningen:

Denne lægger jeg i scanneren sammen med en stump af listen:

Billedet tager jeg så ind mit tegneprogram, og optegner konturerne (ikke voldsomt præcist her, det er ment som eksempel):

Og så beder jeg programmet om at køre listeprofilet rundt langs kurven:

Så har jeg en 3d-model, som passer til krumning og liste, og denne kan jeg så printe. 

Indtil videre har det taget mig ca. 10 min. Herefter vil det tage printeren ca. 1 time at udskrive modellen. Og så kommer montering, slibe og spartelarbejde efterfølgende.

Besværligt? Tjaa.. For mig er det hurtigere end jeg kan finde en spand med den rette krumning og en cykelslange - for andre er det sidste det letteste  

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Det er let nok at pege på løsninger når man har adgang til det rette avancerede værktøj.

Dette er et lav-det-selv forum for os glade amatører. Det er stadig de færreste der har adgang til en CNC fræser, men en stor gryde har de fleste dog. 

En spand som plug og cykelslanger er heller ikke noget man skal rende fra Herodes til Pilatus for at skaffe.

Derfor anbefaler jeg en fremgangsmåde jeg med garanti ved alle kan håndterer efter det forhånd værende søms principper.

En stor gryde - rigelig vand - et par sten i bunden af gryden så træet ikke "koger på" - og så eller fuld blus.

... hvor svært kan det være?   

Karimari
Karimari
Postnr:
Karimari Karimari

Jenshøj, det ser rigtig godt ud, jeg tror desværre bare ikke, at jeg kan gøre det. Jeg kan selvfølgelig godt tegne det i pap og sikkert også lægge det i en skanner. Men hvilket tegneprogram skal der bruges?

Vil du være med? Log ind for at svare.