Forslag

Jeg vil høre, om der er nogen, der har et forslag til, hvordan fodlisten kan laves så den fortsætter i rundingen og ud til der, hvor gelænderet til trappen starter. 

Jeg vedhæfter 2 billeder. Jeg ved godt, at der skal tages lidt af den lille liste ved starten på gelænderet. Listerne er i træ. Er det overhovedet muligt at lave en rundning med en træliste?

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Du kan skære en masse riller lodret på bagsiden, uden at skære helt igennem, så vil du kunne bøje fodpanelet.
Jo finere og tættere snit du laver, jo større(tættere) radius vil du kunne bøje det. 
Når du så har monteret det, bliver der selvfølgelig noget spartel arbejde, da man jo vil kunne se rillerne i toppen af listen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du har adgang til en 3d-printer, så er det en rimelig let opgave at tegne en rundet overgangsliste og printe den. Men her vil der selvfølgelig også være noget spartelarbejde efterfølgende.

Men ellers er den lette løsning at lade listen til højre fortsætte længst muligt lige hen mod trappen, ved at tilpasse bagsiden af den, så den møder krumningen ved trappen. Og lade den lille fejeliste til venstre gå hen og møde fodlisten - det kunne også være en ok pæn løsning.

Fejelisten burde i i øvrigt følge krumningen ved gelænderet, så der ikke er huller bag den. Hvis det er en plast liste, kan den bøjes ved at varme den op.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jenshøj, det er en super god ide, at fejelisten skal følge krumningen ved gelænderet. Jeg vil dog også gerne have, at fodlisten kommer helt hen til genlænderet, da jeg tror, at det vil give det flotteste resultat. Jeg skal lige forstå det rigtigt, mener du,  at selve krumningen af fodlisten vil kunne 3d-printes? Altså så den kommer til at ligne fodlisten og efterfølgende spartles og males ?

Hvis det er en "cylindrisk" runding, kunne selve rundingen udføres på en drejebænk. Så må der efterfølgende udskæres de 90o som skal bruges.


Søren O

Prøv at se tidligere indlæg: https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/193055?ldsref=search



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Karimari skrev den 07-05-2019 23:11:59

Jeg skal lige forstå det rigtigt, mener du,  at selve krumningen af fodlisten vil kunne 3d-printes? Altså så den kommer til at ligne fodlisten og efterfølgende spartles og males ?

 Ja, det er rimelig trivielt at tegne en krum fodliste, hvis man kender de præcise mål

Den vil man så kunne printe, spartle og male, så det ikke kan ses, at den er printet i plast og ikke er af træ. Men det kræver at man har adgang til en printer - det bliver for dyrt, hvis man skal betale sig fra det.

PinkHenriks forslag med at save spor bag på trælisten for at kunne forme den, er en ganske udemærket løsning. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke 3d-print, når man skal lave irregulære former.

Fejelisten kan selvfølgelig laves på samme måde.

Tja - man kan 3D-printe - eller CNC-fræse.. det fræste emne vil have mere egenskab som træet - og derved ikke arbejde så uens, som en stykke printet plast.. (i min optik, for at minimere fremtidige ærgelser)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Natur, Hvad menes der med CNC fræse? 

Den letteste, hurtigste og enkleste måder er som PinkHenrik beskrev, men du laver krumningen og det lille stykke er i ét stykke som letter monteringen. Så har du samtidig en samling mindre at spartle. 

For at mindske risikoen for de yderste fibre knækker ved meget små diametre, fugtes den side af panelet der vender væk fra muren med meget varmt vand eller damp inden du bukker. Det hurtigste er damp.

Processen med varmt vand eller damp gentages, hvor panelet hver gang bukkes et lille nøk. Det lige stykke tjener samtidig som holder, så du ikke skolder fingrene.

Lav en plug som stykkes spændes over under processen, men giv dig tid til at vand/damp virker. Som plug kan en tilfældig malerdåse i metal der passer nogenlunde i rundingen bruges. Bare pluggen er stabil.

En cykelslange der holder hele herligheden på plads under processen er også ganske anvendelig. Den bare får et par omdrejninger mere i takt med at panelet tager form.

Til den simple bukning af panelet du har vist, kan hele herligheden fremstilles på en formiddag, hvor største tiden går med at vente på at træet bliver blødt. 

Vent til panelet igen er tørt og koldt før det monteres. Samtidig tilpasser du stumpen der støder mod mægleren.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Karimari skrev den 09-05-2019 23:25:49

Natur, Hvad menes der med CNC fræse? 

 Lidt som 3D-print.. blot at man kan lave det i "naturmaterialer" hvis man vil - og dermed ikke  Plast.. Det link jeg sendte om de buede hjørner, var vist en god løsning materialemæssigt, da det ikke arbejder som plast - men er mere kompatibelt med træet..
Men det er selvfølgelig ikke så meget "gør det selv", som det Rantzau beskriver - men den løsning, jeg også selv ville vælge, da jeg ikke har tålmodighed til at vande og bøje, hvis det ikke er nødvendigt..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også