Skrukhøns

De sidste 4-5 år har jeg haft held med at udruge hønsekyllinger. Jeg har en hane og fem høns. I redekassen ligger der nu 12-14 æg, og nye kommer der til dagligt. Alle hønsene går mere eller mindre rundt og skrukker, men ingen vil lægge sig på æggene endnu, er jeg utolmodig, eller, er der noget jeg har glemt?


jvk
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har også forsøgt at få en høne skruk, uden held. Det endte med rugemaskinen måtte klar hele udrugninge. Der er nogle høns som bare ikke vil ruge, mest de racer som er avlet så meget på at de har mistet mange af deres naturlige instinkter. 

Tror du skal have lidt mere tålmodighed, hvor længe har det ligger over 10 æg?



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Høns går jo normalt rundt og "skrukker", men når 1 lægger sig fast på æggene så er den skruk og skulle gerne blive liggende. 

En god ide er at mærke de 10-12 æg du har nu med en tusch. Der kan sagtens komme andre høns og lægge æg i samme rede under udrugning. Så er det godt at kunne kende de ældste æg.

Det er da en skam hvis der pludselig ligger en halvstor kylling foster ved siden af de andre spejlæg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En høne der er ordentligt skruk, bliver liggende på reden, osse selv om der ingen æg er - og så ophøre hønen iøvrigt med at lægge æg. Man kan som regel høre på en høne om hun er skruk, så klukker hun. 

Hvad er det for høns du har? 

Før i tiden hældte man en snaps eller to i gabet (næbet) på høns, så blev de liggefaste - siges det. 

Ps. Wyandotter, Sussex og Silkehøns er gode skruk- og kyll.førere. 

ev elmand skrev den 06-05-2019 20:48:05

En god ide er at mærke de 10-12 æg du har nu med en tusch.

så kan man osse se hvordan og hvor meget en skrukhøne konstant ruller rundt med æggene, altså holder bevægelse i blommen. 


Det er da en skam hvis der pludselig ligger en halvstor kylling foster ved siden af de andre spejlæg.

 Det er ellers en stor delikatesse i Østen - Balut æg.

Annonce

Jeg må med skam fortælle at jeg som ung knæjt har været med til at hælde snaps på en høne. Den lagde sig ganske rigtig ned og det varede flere 1/2 timer inden den rejste sig igen   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

..måske er det derfor den mindste 10 cl snapseflaske har fået tilnavnet "en kylling"   

 De andre navne på de to flaskestørrelser "tre-master" og "halv abe" fortoner sig nok i sprit-tågerne.

Så vidt jeg husker fra min barndom med 70 høns i "baghaven" så var der flest høns i skruk i sommerperioden. Så vent du bare noget endnu. Og høns ligger jo æg mere eller mindre dagligt året rundt, så bare fordi der ligger æg i reden betyder det ikke at den bliver skruk.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil vente med spænding.


jvk

Alternativt kan du jo osse lave digitale kyllinger i rugemaskine.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis